Quote from Guest on 5 December 2009, 11:20Jag springer enbart i funktionskläder och har problem med att efter ca 20 pass i ett plagg vanligtvis tröjorna, börjar lukta illa även när dom är nytvättade. Har provat med mjukmedel med doft men kläderna luktar fortfarande "unken svätt".
Jag tvättar klä
Jag springer enbart i funktionskläder och har problem med att efter ca 20 pass i ett plagg vanligtvis tröjorna, börjar lukta illa även när dom är nytvättade. Har provat med mjukmedel med doft men kläderna luktar fortfarande "unken svätt".
Jag tvättar klä
Quote from Magnus Gelang on 5 December 2009, 11:30Jag tror det var ättika jag fick tips om.
Jag la kläderna i en hink där jag hade vatten och en rejäl skvätt ättika. Fick ligga ett tag (minns inte om det var över natten?) och sen tvättade jag dem som vanligt i maskinen med tvättmedel.
Så nu luktar de int
Jag tror det var ättika jag fick tips om.
Jag la kläderna i en hink där jag hade vatten och en rejäl skvätt ättika. Fick ligga ett tag (minns inte om det var över natten?) och sen tvättade jag dem som vanligt i maskinen med tvättmedel.
Så nu luktar de int
Quote from Catharina Brattlin on 5 December 2009, 11:32Helt normalt och väldigt vanligt.
Blötlägg kläderna i ättiksprit, spädning 1:5, och tvätta sen kläderna i 60 grader då och då, så försvinner lukten. Ett tag iaf. Den kommer nämligen tillbaka. (#)
Sköljmedel ska Du akta Dig för. Vad jag har förstått förs
Helt normalt och väldigt vanligt.
Blötlägg kläderna i ättiksprit, spädning 1:5, och tvätta sen kläderna i 60 grader då och då, så försvinner lukten. Ett tag iaf. Den kommer nämligen tillbaka. (#)
Sköljmedel ska Du akta Dig för. Vad jag har förstått förs
Quote from Funbeat user on 5 December 2009, 11:32Du ska inte använda sköljmedel till kläder i funktionsmaterial, det sabbar dom. För att få bort lukten, låt dom ligga i ättiksvatten med jämna mellanru, alt använd lite ättika vid varje tvätt istället för sköljmedel.
Du ska inte använda sköljmedel till kläder i funktionsmaterial, det sabbar dom. För att få bort lukten, låt dom ligga i ättiksvatten med jämna mellanru, alt använd lite ättika vid varje tvätt istället för sköljmedel.
Quote from Funbeat user on 5 December 2009, 11:55Så det verkar vara ättiksprit som, gäller. tack för hjälpen. ska testa på kläderna från dagens pass.
En fråga, till Kristina, hur mår tvättmaskinen av ättikspriten??
Så det verkar vara ättiksprit som, gäller. tack för hjälpen. ska testa på kläderna från dagens pass.
En fråga, till Kristina, hur mår tvättmaskinen av ättikspriten??
Quote from Magnus Gelang on 5 December 2009, 11:57Aha,,sidospår i tråden. Men då ska jag alltså inte använda sköljmedel till min nya fina funktionströja då 😀
Aha,,sidospår i tråden. Men då ska jag alltså inte använda sköljmedel till min nya fina funktionströja då 😀
Quote from Funbeat user on 5 December 2009, 13:51Tvättmaskinen mår utmärkt av ättikan. Nu är den förvisso så utspädd att det knappast märks men den hjälper till att ta bort kalkbeläggning som bildas i maskinen.
Tvättmaskinen mår utmärkt av ättikan. Nu är den förvisso så utspädd att det knappast märks men den hjälper till att ta bort kalkbeläggning som bildas i maskinen.
Quote from Funbeat user on 5 December 2009, 14:37Huvudsaken är att ättikan inte är med i huvudtvätten som med tvättmedlets hjälp ju ska vara basiskt för att kunna lösa ur fettavlagringar.
Huvudsaken är att ättikan inte är med i huvudtvätten som med tvättmedlets hjälp ju ska vara basiskt för att kunna lösa ur fettavlagringar.
Quote from Funbeat user on 6 December 2009, 11:09Mim mamma använder ättika i sköljmedelsfacket istället för mjukmedel vid varje tvätt. Hennes tvättmaskin mår bra och kläderna luktar inte ättika....
Mim mamma använder ättika i sköljmedelsfacket istället för mjukmedel vid varje tvätt. Hennes tvättmaskin mår bra och kläderna luktar inte ättika....
Quote from Funbeat user on 6 December 2009, 18:47Det gör min mamma också - kläderna blir mjuka också. Min pappa är känslig mot parfym så hon kan inte använda sköljmedel.
Det gör min mamma också - kläderna blir mjuka också. Min pappa är känslig mot parfym så hon kan inte använda sköljmedel.