Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 11:57Mats, det vore trevligt om forskningen kom dit hän den också 🙂
Anna, säg det till Hjärt- lungfonden:
"De flesta studier har gjorts på enbart män, både i Sverige och internationellt. Dessutom brukar den övre åldersgränsen gå vid 60 eller 65 år, vilket
Mats, det vore trevligt om forskningen kom dit hän den också 🙂
Anna, säg det till Hjärt- lungfonden:
"De flesta studier har gjorts på enbart män, både i Sverige och internationellt. Dessutom brukar den övre åldersgränsen gå vid 60 eller 65 år, vilket
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 12:03Bara för skojs skull inkluderar jag den här också:
"Blodfettsrubbningar och kranskärlssjukdomar ter sig olika hos män och kvinnor, både på grund av psykosociala men också rent biologiska skillnader. Historiskt har man systematiskt studerat den vita manli
Bara för skojs skull inkluderar jag den här också:
"Blodfettsrubbningar och kranskärlssjukdomar ter sig olika hos män och kvinnor, både på grund av psykosociala men också rent biologiska skillnader. Historiskt har man systematiskt studerat den vita manli
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 12:04Anna: Det kan vara som du säger att det kostar för mycket tid och resurser att ha tillräckligt stora urvalsgrupper inom fysiologisk forskning, men kontentan är väl ändå att resultaten löper större risk att vara snedvridna och att de inte speglar verklighe
Anna: Det kan vara som du säger att det kostar för mycket tid och resurser att ha tillräckligt stora urvalsgrupper inom fysiologisk forskning, men kontentan är väl ändå att resultaten löper större risk att vara snedvridna och att de inte speglar verklighe
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 12:35Jag läste nyligen att det är en myt att den medicinska forskningen oftare görs på män i stället för på båda könen. Men exemplena som Annica perkar ut visar ju något annat. Frågan är om det inte är precis som det står i citatet, att det historiskt förhöll
Jag läste nyligen att det är en myt att den medicinska forskningen oftare görs på män i stället för på båda könen. Men exemplena som Annica perkar ut visar ju något annat. Frågan är om det inte är precis som det står i citatet, att det historiskt förhöll
Quote from Bengt Askerfelt on 5 July 2010, 12:39Vid läkemedelsundersökningar kan kvinnor delta men då ofta vuxna kvinnor av "non-childbearing potential" dvs du ska ha passerat klimakteriet eller ha opererat bort livmodern.
Vid läkemedelsundersökningar kan kvinnor delta men då ofta vuxna kvinnor av "non-childbearing potential" dvs du ska ha passerat klimakteriet eller ha opererat bort livmodern.
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 12:54Lars, läser man hela artikeln framgår det att det inte hänt så mycket på jämlikhetsfronten. Men det finns en hyfsat bra förklaring också:
"Att forskningen kring hjärtsjukdomar har koncentrerats på män beror på att hjärtinfarkt är sju gånger vanligare hos
Lars, läser man hela artikeln framgår det att det inte hänt så mycket på jämlikhetsfronten. Men det finns en hyfsat bra förklaring också:
"Att forskningen kring hjärtsjukdomar har koncentrerats på män beror på att hjärtinfarkt är sju gånger vanligare hos
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 12:58"De jobbar på saken, kan man väl säga."
Ni kvinnor jobbar på att komma in i samma typer av statistik. Det är riktig jämställdhet det.
"De jobbar på saken, kan man väl säga."
Ni kvinnor jobbar på att komma in i samma typer av statistik. Det är riktig jämställdhet det.
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 13:50Jannicke, läkemedelstester sker i flera faser. I de första faserna tar man helst inte med kvinnor i barnafödande ålder men innan läkemedlet släpps på marknaden har det testats på de grupper som det godkänns för, dvs både män och kvinnor.
Jannicke, läkemedelstester sker i flera faser. I de första faserna tar man helst inte med kvinnor i barnafödande ålder men innan läkemedlet släpps på marknaden har det testats på de grupper som det godkänns för, dvs både män och kvinnor.
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 13:59EDIT: ... och nu läste jag vad Mats verkligen sa så Ja Mats!
... det jag försökte säga var att vissa studier är baserade på register där forskarna inte själva valt sammansättningen av individer, typ värnpliktsregistret. Det innehöll ju förut alla manli
EDIT: ... och nu läste jag vad Mats verkligen sa så Ja Mats!
... det jag försökte säga var att vissa studier är baserade på register där forskarna inte själva valt sammansättningen av individer, typ värnpliktsregistret. Det innehöll ju förut alla manli
Quote from Funbeat user on 5 July 2010, 14:10Myt eller verklighet?
http://www.faktoider.nu/genusmedicin.html
Myt eller verklighet?