Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningg
You need to log in to create posts and topics.

-

Det är inte så svårt att andas, när man kan det!
svårt att säga vad det kan bero på utan att sett dig simma!

så några kontrollfrågor:
andas du ut innan du vrider upp huvudet för att andas?
andas du två tre eller fyrtakt?

om du andas två takt så prova

Det finns flera trådar som handlar om andning där många kunniga medlemmar tipsar om vad man kan göra. ETT bra sätt att få i sig tillräckligt med luft är att koncentrera sig på att blåsa ut ordentligt, dvs bli av med koldioxiden. Inandningen kommer då mer

Jo jag andas ut hela tiden under vattnet, dock inte helt utan den sista luften brukar jag blåsa ut ovanför vattnet när jag vridit upp huvudet. Måste lungorna vara helt tomma innan man vrider upp huvet för att andas?
Jag andas nästan alltid 2-takt. Har p

Du har ju inte sååå lång tid ovanför ytan att du vill ödsla tid på att andas UT där. Prova att snarare andas ut med en stark fnysning just innan du går upp för andning och se om det blir lättare.

(och glöm inte att när jag ger råd om simning och andning

Munnen behöver inte komma upp helt ur vattnet när du andas in. Se till att gapa tillräckligt stort så andas du inte in något vatten. Det skvalpar bara omkring inne i munnen och åker ut när du andas ut under vattnet.

Hmm "gapa tillräckligt stort så andas du inte in vatten" Nu hänger jag inte riktigt med, får man inte i sig mer vatten ju mer man gapar? 😀

Man kan gapa stort. Men det ska inte komma in vatten. Man andas i den "grop" som bildas i vattnet i baksuget efter huvudet. Se även denna i många avseenden utmärkta video (länk nedan). Efter ca 3:40 in i videoklippet kommer de in på andningen. Texten är p

Vattnet kommer bara in i munnen, men genom att gapa stort så suger du inte ner det i lungorna. Andas i gropen som bildas, men man behöver inte vrida upp huvudet helt så att hela munnen är över vattenytan.

en del som jag har simmat med som lära sig att simma crawl lite senare i livet brukar har problem eftersom de är inte bekvämt i vatten.

man stressa andning, kanske lifta huvud för högt eller hållar huvud utanför vatten längre än behövs.

utan att ser dig