Quote from Linnea Olsson on 27 July 2010, 06:54Det ena utesluter inte det andra. Mixa din träning i både tid och intensitet. Träning är en liten del när det gäller att gå ner i vikt. Kosten har större betydelse. Äter du för mycket går du aldrig ner i vikt hur mycket och vad du än tränar. Tillsammans ä
Det ena utesluter inte det andra. Mixa din träning i både tid och intensitet. Träning är en liten del när det gäller att gå ner i vikt. Kosten har större betydelse. Äter du för mycket går du aldrig ner i vikt hur mycket och vad du än tränar. Tillsammans ä
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 07:18Min erfarenhet är att kostintaget har mycket större betydelse för viktutvecklingen än träningen.
Min erfarenhet är att kostintaget har mycket större betydelse för viktutvecklingen än träningen.
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 07:25Anna, Fredrik G och Håkan har rätt.
Det är totala kcal överskott/underskott som avgör om man går ner i vikt oavsett om man stoppar i sig protein, fett eller kolhydrater.
Om du tränar och äter rätt så kcalbalansen resulterar i ett underskott går du ner i
Anna, Fredrik G och Håkan har rätt.
Det är totala kcal överskott/underskott som avgör om man går ner i vikt oavsett om man stoppar i sig protein, fett eller kolhydrater.
Om du tränar och äter rätt så kcalbalansen resulterar i ett underskott går du ner i
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 07:34Så mitt oprofessionella råd...
Låt inte bara magen bestämma vad du skall äta utan låt hjärnan vara med, fortsätt träna 3+ ggr/vecka.
Får man i sig för lite näring och fortsätter träna mår man svindåligt och risken att tröttna är ganska överhängande. Hur
Så mitt oprofessionella råd...
Låt inte bara magen bestämma vad du skall äta utan låt hjärnan vara med, fortsätt träna 3+ ggr/vecka.
Får man i sig för lite näring och fortsätter träna mår man svindåligt och risken att tröttna är ganska överhängande. Hur
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 08:02Anders: har du en (eller helst flera, av olika forskningsgrupper) seriös referens till dina påståenden kanske jag orkar läsa dem... Biologisk fakta är alltid publicerad i en artikel.
Anders: har du en (eller helst flera, av olika forskningsgrupper) seriös referens till dina påståenden kanske jag orkar läsa dem... Biologisk fakta är alltid publicerad i en artikel.
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 08:57Visst är det bra att hålla på länge för att förbränna mycket energi.
Enligt vad jag har lärt mig genom andra och praktisk erfarenhet (men det kan hända att jag har fel) används främst de mer lättåtkomliga kolhydraterna först. Eftersom kroppen endast kan
Visst är det bra att hålla på länge för att förbränna mycket energi.
Enligt vad jag har lärt mig genom andra och praktisk erfarenhet (men det kan hända att jag har fel) används främst de mer lättåtkomliga kolhydraterna först. Eftersom kroppen endast kan
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 09:06Varken fett, kolhydrater eller protein går ut den andra vägen i någon större utsträckning om man är frisk. Upptaget ligger alltid >95 %.
Stora mängder protein förbränns dock mer till värme än kolhydrater och fett varpå den effektiva energin som kroppen
Varken fett, kolhydrater eller protein går ut den andra vägen i någon större utsträckning om man är frisk. Upptaget ligger alltid >95 %.
Stora mängder protein förbränns dock mer till värme än kolhydrater och fett varpå den effektiva energin som kroppen
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 09:36Jacob: Jag får inte ditt inlägg här och din länkade artikel att gå ihop riktigt...
I artikeln skriver du att förbränningen beror på intensitet och duration (vilket jag tycker låter rimligt) "Ju högre intensitet desto mer kalorier kommer att förbrännas pe
Jacob: Jag får inte ditt inlägg här och din länkade artikel att gå ihop riktigt...
I artikeln skriver du att förbränningen beror på intensitet och duration (vilket jag tycker låter rimligt) "Ju högre intensitet desto mer kalorier kommer att förbrännas pe
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 09:49Jisses, tråden tog tid att läsa och smälta, tror jag tappade ett kilo redan här 😉
Nåja, om det här tvistar de lärda. Jag började löpa och eftersom jag var lite överviktig och inte tränat på 8-10 år bestämde jag mig för att börja lugnt och fint med att fi
Jisses, tråden tog tid att läsa och smälta, tror jag tappade ett kilo redan här 😉
Nåja, om det här tvistar de lärda. Jag började löpa och eftersom jag var lite överviktig och inte tränat på 8-10 år bestämde jag mig för att börja lugnt och fint med att fi
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 09:57Jag tror du har rätt Nellie. Du ersatte suget efter snabba kolhydrater med sug efter träning. Hjärnan suger på det som får den att känna sig väl tillmods. Det kanske tar tid att komma dit att det är löpningen som drar men sen är det bara att följa med. Me
Jag tror du har rätt Nellie. Du ersatte suget efter snabba kolhydrater med sug efter träning. Hjärnan suger på det som får den att känna sig väl tillmods. Det kanske tar tid att komma dit att det är löpningen som drar men sen är det bara att följa med. Me