Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGå ned i vikt
You need to log in to create posts and topics.

Om det var så att en lägre intensitet ger en större fettförbränning, så skulle ju en promenad vara bättre än att springa... och vila i soffan vara ännu bättre!

Sen ska man inte underskatta förbränningseffekten efter passet om man kört på hög intensitet.

Att gå ned i vikt är en sak. Att stanna där är en annan. För den som just börjat träna handlar det om att permanenta en livsstilsförändring. Då är inte det viktiga vad och hur intensivt man tränar, utan att man uträttar fysisk aktivitet regelbundet och få

Som många redan påpekat skall du maximera din förbränning av energi/kalorier. Oftast betyder detta för en nybörjare att hålla ett ganska lågt tempo länge då man inte orkar maxa så länge.
Vad (fett eller kolhydrater) som förbränns under passet har ingen

Vad grundar du det på Peter? De allra flesta nybörjare har väl enklare att gå lugnt 3-4 min och sen springa en minut? Brukar vara det första tipset man ger iaf. Låter faktiskt lite som intervaller för mig 😉

Nu när jag började med löpning så körde jag i gång med ett 10 veckors program som ska ta mig från soffan till 20 min nonstop löpning i den takt jag orkar.
den är uupbyygd av intervaller dvs löpa/gå varje pass är 20/21 min långt.
Första veckan tex löpa 1 m

Jag menade att om man skall välja på att maxa eller lunka så tror jag de flesta orkar lunka så mycket längre att man totalt bränner mer än vad man gör på att maxa. Men varvar man med promenad så kan man ju givetvius hålla på än längre.
Allt hänger på vad

Till alla...

oj...jättemånga svar :O kul att läsa, men lite jobbigt eftersom alla inte är riktigt överens 😉

Anton: tillåt mig sammanfatta...

Träna så att du mår bra och känner att du utmanar dig själv, men bara så mycket att du längtar tills nästa träningspass. Den träningen som faktiskt blir av är den bästa träningen!

Det ska vara kul att träna.

Som jag uppfattat det så bränner man inte mer fett under lågintensiv träning utan en större andel fett. D.v.s. att om jag ökar intensivitet så kommer jag att bränna mer fett även om det är en mindre andel av den totalt förbrukade energin som består av fet

(t+) Anna.