Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGå ned i vikt
You need to log in to create posts and topics.

Lars k -> När det gäller löpning så är det sträckan man totalt springer som avgör kaloriförbrukningen. Vi förbränner i stort sett lika mycket energi per kilometer oavsett om vi lunkar fram eller om vi håller personbästatempo. Människan är ganska unik sett

En välkänd kunskap bland lärare är att man minns mest av de första fem och de sista fem minuterna av en 45 minuters lektion. Jag brukar tänka lite likadant när jag springer. Jag börjar med ett skönt tempo och slutar med något som gör att jag känner mig st

Jacob: Ett intressant faktum i sammanhanget är att det finns ett antal undersökningar som visat att man faktiskt förbränner något mer energi vid hög intensitet jämfört med låg intensitet när man springer samma sträcka. 🙂
(Jag har för mig att det var Amb

Det finns också studier som visar att det är bättre att köra två kortare pass om dagen en ett långt. Givet att den effektiva träningstiden är den samma.

"bättre"? energiförbrukning, träningseffekt, skaderisk?

Fredrik G -> Det stämmer att det är så höga hastigheter. Det beror troligen på att löpekonomin blir sämre i hastigheter som man inte är van vid. Den skillnaden är dock minimal och försumbar om vi snackar kaloriförbrukning för att gå ner i vikt.

"Bättre" är ett syntetiserat svar med avseende på föreställarens problemformulering såklart!

För övrigt går det fortare att springa ned i vikt än att gå ned i vikt, men hur man än gör så går man upp varje morgon. Dessutom är det så att ju fortare man springer desto mer energi förbrukas men när man börjar närma sig ljushastigheten ökar massan rejä

Jacob: Det verkar som om vi är helt överens i sak, men att jag har lite svårt med tolkningen av det du skriver 😀

Läs detta inlägg på träningslära för de som snackar om när man bränner fett...
http://traningslara.se/blogg/fysiologi-del-v-aerob-metabolism/