Quote from Guest on 29 July 2009, 09:30Har lurat på det här med när man "kommer igång" vid en löprunda.
Som det nog är för de flesta så är de första minutrarna ganska ansträngande flåsmässigt innan det släpper. För mej så tar det upp till 25-30 minuter innan jag kommer igång och andningen blir
Har lurat på det här med när man "kommer igång" vid en löprunda.
Som det nog är för de flesta så är de första minutrarna ganska ansträngande flåsmässigt innan det släpper. För mej så tar det upp till 25-30 minuter innan jag kommer igång och andningen blir
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 09:40Jag känner också av det där när jag cyklar. Jag tror det har att göra med att blodcirkulationen kommer igång ordentligt och sköljer bort allt slagg samtidigt som syret kommer fram lättare. Typ nåt i den stilen...
Jag känner också av det där när jag cyklar. Jag tror det har att göra med att blodcirkulationen kommer igång ordentligt och sköljer bort allt slagg samtidigt som syret kommer fram lättare. Typ nåt i den stilen...
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 09:43Vad jag själv har upplevt så verkar åldern spela in. Ju äldre jag har blivit, desto längre tid har det tagit att "komma igång"
Vad jag själv har upplevt så verkar åldern spela in. Ju äldre jag har blivit, desto längre tid har det tagit att "komma igång"
Quote from Catharina Brattlin on 29 July 2009, 09:47Mtp Dina km-tider, Urban, kan det knappast bero på konditionen. 🙂
Jag tror de flesta känner så, och det man kan göra i så fall är att börja i ett lugnare tempo än vanligt, och på så vis arbeta upp pulsen lugnt och sansat. Då inbillar jag mig att andnin
Mtp Dina km-tider, Urban, kan det knappast bero på konditionen. 🙂
Jag tror de flesta känner så, och det man kan göra i så fall är att börja i ett lugnare tempo än vanligt, och på så vis arbeta upp pulsen lugnt och sansat. Då inbillar jag mig att andnin
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 10:26Lite uppvärmning kanske.
Lite uppvärmning kanske.
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 10:44Det där med slagg o syre låter inte rimligt.
Har man inte värmt upp tar det några minuter för kroppen (nervsystem, hormoner) att ställa om för aktivitet. Läs t ex om sympatiska nervsystemet på wikipedia eller närmaste uppslagsbok.
Det där med slagg o syre låter inte rimligt.
Har man inte värmt upp tar det några minuter för kroppen (nervsystem, hormoner) att ställa om för aktivitet. Läs t ex om sympatiska nervsystemet på wikipedia eller närmaste uppslagsbok.
Quote from Catharina Brattlin on 29 July 2009, 10:49Med det menar Du att uppvärmning är helt onödig ur den synpunkten? Att det ändå "fixar sig" efter några minuter tack vare det sympatiska nervsystemet?
Hmmm...
Med det menar Du att uppvärmning är helt onödig ur den synpunkten? Att det ändå "fixar sig" efter några minuter tack vare det sympatiska nervsystemet?
Hmmm...
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 10:53Efter 25 minuter är hela maskinen igång så också hjärnan. Rytmen sprider sig och ett sorts flow infinner sig.
(L)
Efter 25 minuter är hela maskinen igång så också hjärnan. Rytmen sprider sig och ett sorts flow infinner sig.
(L)
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 11:09Känner igen det där, har också funderat på hur åldern spelar in.
Tittar man på pulsen, så ändrar den sig mycket snabbt för yngre personer. I vardagen skjuter den i höjden när man ställer sig upp, sjunker när man sätter sig ner osv. Denna variation är myc
Känner igen det där, har också funderat på hur åldern spelar in.
Tittar man på pulsen, så ändrar den sig mycket snabbt för yngre personer. I vardagen skjuter den i höjden när man ställer sig upp, sjunker när man sätter sig ner osv. Denna variation är myc
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 11:15Fast jag tycker att det här beror extremt mycket på vad huvudet är förberett på. Ska jag springa kvalitet så kommer jag igång väldigt fort. Ska jag däremot springa distans eller långt så beror det mer på hur länge sedan jag åt. Ju mer mat i magen, desto l
Fast jag tycker att det här beror extremt mycket på vad huvudet är förberett på. Ska jag springa kvalitet så kommer jag igång väldigt fort. Ska jag däremot springa distans eller långt så beror det mer på hur länge sedan jag åt. Ju mer mat i magen, desto l