Quote from Catharina Brattlin on 30 July 2009, 05:44Syreskulden, som jag nämner i mitt första inlägg, får alla, mer eller mindre. Det är därför man ff andas häftigare vid avslutad aktivitet, och inte direkt börjar andas normalt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Syreskuld
Syreskulden, som jag nämner i mitt första inlägg, får alla, mer eller mindre. Det är därför man ff andas häftigare vid avslutad aktivitet, och inte direkt börjar andas normalt.
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 08:54Jessie. Det tvivlar jag absolut inte på.
Det kan handla om hur vältränad man är alternativt hur fort man springer ;). Därför väljer jag att starta i ett lugnt tempo eller värma upp med annan aktivitet, typ cykling före löpningen.
Jessie. Det tvivlar jag absolut inte på.
Det kan handla om hur vältränad man är alternativt hur fort man springer ;). Därför väljer jag att starta i ett lugnt tempo eller värma upp med annan aktivitet, typ cykling före löpningen.
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 20:01Jag är inte vältränad, inte snabb och ganska överviktig, och för mig tar det ungefär 1-1,5 km (om jag inte pressar på och jagar tid -då infinner den sig inte alls... *s*). Jag använder uttrycket "andra andningen" eftersom det är så det känns; jag har hitt
Jag är inte vältränad, inte snabb och ganska överviktig, och för mig tar det ungefär 1-1,5 km (om jag inte pressar på och jagar tid -då infinner den sig inte alls... *s*). Jag använder uttrycket "andra andningen" eftersom det är så det känns; jag har hitt
Quote from Funbeat user on 31 July 2009, 14:56Det är ju vad det låter som, helt logiskt! Vad jag tycker är svårt är att "starta" i rätt tempo(efter uppv). Jag tänker på midnattloppet speciellt. Man kan liksom inte luffsa sig varm i 2-3km, eller ja, då blir ju tiden därefter. Jag försöker alltid start
Det är ju vad det låter som, helt logiskt! Vad jag tycker är svårt är att "starta" i rätt tempo(efter uppv). Jag tänker på midnattloppet speciellt. Man kan liksom inte luffsa sig varm i 2-3km, eller ja, då blir ju tiden därefter. Jag försöker alltid start
Quote from Funbeat user on 31 July 2009, 17:07Uppvärmningens syfte är ju att du skall kunna starta i tävlingstempo. Våga värma upp tuffare säger jag i så fall.
Uppvärmningens syfte är ju att du skall kunna starta i tävlingstempo. Våga värma upp tuffare säger jag i så fall.
Quote from Funbeat user on 31 July 2009, 17:26Rickard: Har också märkt att starten sätter sin prägel på hela rundan.
Har inte tävlat etc, men ska jag springa några mil endast på kroppsegen energi så startar jag mycket försiktigt, accar under några km till 155 i puls (är 50) och håller mig sedan där
Rickard: Har också märkt att starten sätter sin prägel på hela rundan.
Har inte tävlat etc, men ska jag springa några mil endast på kroppsegen energi så startar jag mycket försiktigt, accar under några km till 155 i puls (är 50) och håller mig sedan där
Quote from Funbeat user on 31 July 2009, 20:09Jonas: jag tror också på hårdare uppvärmning och har experimenterat lite, dock utan superresultat. Då jag har spurtat lite innan och kört upphopp och liknande så har det gått något bättre. Men löpning är så olikt och ska man köra ett pass med högt och jäm
Jonas: jag tror också på hårdare uppvärmning och har experimenterat lite, dock utan superresultat. Då jag har spurtat lite innan och kört upphopp och liknande så har det gått något bättre. Men löpning är så olikt och ska man köra ett pass med högt och jäm
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 08:22Jag kan också känna så men det släpper efter 10-15min för mig. Men det kan ju bero på min unga ålder.
Jag kan också känna så men det släpper efter 10-15min för mig. Men det kan ju bero på min unga ålder.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 14:06Visst är det segt i början. Och jag har ändå vad det verkar väldigt snabbt svar på pulsen, iaf "för min ålder".
Senaste vändorna har jag börjat med iFormreceptet, jag går i fem minuter (raskt), innan jag börjar jogga, och kör det som en del av min uppvär
Visst är det segt i början. Och jag har ändå vad det verkar väldigt snabbt svar på pulsen, iaf "för min ålder".
Senaste vändorna har jag börjat med iFormreceptet, jag går i fem minuter (raskt), innan jag börjar jogga, och kör det som en del av min uppvär
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 19:39Jag kör också med 5 minuters gång som uppvärmning och det fungerar bra för mig. Visste dock inte att det kallades för iForm-receptet!?!?
Jag kör också med 5 minuters gång som uppvärmning och det fungerar bra för mig. Visste dock inte att det kallades för iForm-receptet!?!?