Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGöteborgsvarvet!
You need to log in to create posts and topics.

hade jag varit dig hade jag satsat på långpass med ca 3 fartökningar i passet på upp till 1km. Sedan kört lite längre intervaller nu som du kortar ner närmare loppet. Som jag sagt tidigare tror jag du har snabbheten

började gå på hårdare förra veckan, 3 hårda pass, 1 långdistans, 2 återhämtningspass. Tror det kan vara bra att börja vänja sig vid relativt hög fart redan nu. Om man bara ligger å knetar i mystempo fram till våren för att då gå på stenhårda intervaller t

Men nu när de är halt ut ska man köra intervallerna ut eller på löpband för att få bäst träning?

Satsa på löpband om du har tillgång till det, själv letar jag upp vägar som är snöfria eller där snön är välpackad. Själv skulle jag ha skippat bandet så fort vägarna blir snö/halk fria...

ja jag har bara tänkt köra intervallerna på löpband sen resten av passen ute

De flesta kör alldeles för mycket långa, långsamma pass. Ska du springa på 1,30 krävs ordentligt med fartträning och det redan nu. Men jag får en känsla av ett det blir ett tufft mål (beroende på hur van löpare du är...) Jag tränar ordentligt mycket men h

så bättre om man kör 2 intervallpass i veckan och ett långpass? ska man köra långa eller korta intervaller nu?

Generellt skulle nog de flesta rekommendera längre intervaller framför kortare såhär års. Men glöm inte att variera träningen, variationen i belastning är viktig för att minska skaderisken och för de flesta är den också bra för motivationen.
Givetvis är

Jag kör 4 st 5min intervaller i dag är de lagom långa intervaller för att få ut något?
Daniel menar du att om jag kör 2-3 stenhårda pass är de större chans att bli skadad?

Christer: Jag är 69 nu. Tack för intresset...
Jesper: Det var inte meningen att ta i så. Jag bara skrev det upplysningsvis och med ett småleende. Tack du också.
Det är kul att vi är så många som håller igång!