Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGarmin-hjälp tack.
You need to log in to create posts and topics.

Hoppas nån av er är lite experter på Garmin forerunner 205 och kan hjälpa mig att förklara följande:
Idag gick jag rundan mini med hundarna. Jag har tidigare försökt mäta upp den via kartor. Flera gånger har jag gjort det och fått det till att den är 1,5

Jag har observerat samma sak när jag importerar från min Garmin.

Jag tror (vet inte alls egentligen) att det är så att det sträcka som står under själva registreringen i Funbeat är det som Funbeat hämtar från kartan i passet. Den karta som ritas upp i F

Amatörsvar:

Autostopp är felet.
Klockan mäter sträckan endast när den inte står still.
Funbeat fyller luckorna i rundan så den blir en lång linje.

Testa att starta klockan och gå till bilen.
Stanna klockan och kör iväg.
När du kommit fram, så startar du

Jenny: Men eftersom felet/diffen uppstår i både Funbeat och i Garmin-programmet på datorn så borde det inte vara det felet som du beskriver.

Erik: Ja det där kan jag testa. Ska se om jag kommer ihåg att testa det redan senare i eftermiddag när vi ska åka

Ah, läste tydligen slarvigt, såg inte att det var fel både i Garmin och Funbeat. Jag har bara observerat "felet" i Funbeat, inte i Garmin, därför tänkte jag att du hade samma problem som jag. 🙂

Aha, ja då fattar jag hur du tänker. Har du jämfört samma runda i de två olika programmen? Jag menar alltså om du medvetet kollat om felet uppstår också i Garmin-programmet och att du alltså hittat en diff mellan de olika programmen? Eller har du aldrig j

Jag tror det kan vara så här:

1,37km är den sträcka som klockan via gps har mätt upp att du varit i rörelse. 1,42km är den sträcka som blir när klockan lägger ut din rörelse över kartan.
GPSén är inte 100% exakt utan tar lite "sidosteg" på kartan och då

Erik Jörg: Menar du att det är 1,37 eller 1,4 som är den korrekta distansen?

Problemet är nog att det inte finns någon "korrekt distans" i GPS-klockvärlden. Även mäthjul är i viss mån också en kompromiss.

Det finns olika sätt att räkna fram sträckan utifrån den rad med positioneringspunkter som klockan registrerar. Jag gjorde en

Mikael: Jo fast här verkar ju båda programmen räkna lika och ge mig 2 olika värden,,,,,,,var alltså. Båda programmen sa 1,37 på ett ställe och 1,4 på ett annat ställe i programmet.

Nu är ju skillnaden i detta fall inte nåt att orda om, men det kan vara i