Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGlykogen och morgonlöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Jag funderar lite på det här med glykogendepåer, fettförbränning och morgonlöpning. Kort sagt:

Innebär morgonlöpning att man snabbt tömmer glykogendepåerna, så man får erfarenhet av fettförbränning "på köpet" ?

Jag springer alltid på morgonen.
* Till v

Den här typen av frågor brukar väcka starka reaktioner, så denna tråd kan bli intressant... Här får du min syn på saken:

När du vaknar på morgonen efter en god natts sömn har kroppen befunnit sig i lågenergiläge ett flertal timmar i sträck. Dessutom har

Bra redogörelse!

Hade aldrig riktigt förstått fördelen med morgonlöpningen innan mer än den mentala känslan.

Jag har lärt mig att fettförbränningen blir huvudsaklig energikälla efter cirka 70min och inte 30-40min. Därav löpning >100min att föredra för a

Mycket tack Henrik, väldigt intressant.

Bakgrunden och förutsättningarna är att jag är morgontränare. Det funkar med mina rutiner och mitt psyke. Jag har inget annat att jämföra med, förutom lopp vilket är speciellt, men jag känner mig inte alls slut ell

Vad "väggen" är är nog olika för olika personer. Jag tror att det många upplever som väggen är lågt blodsocker pga slut på LEVER-glykogen och inte utmattning pga slut på MUSKEL-glykogen.

I Lore of running av Tim Noakes visar han på att lever-glykogenet r

Jag stack ut på ett LP en tidig tidig vintermorgon med bara ett glas vatten i magen och sprang snäppet för fort. Väggen kom tvärthårt efter 26 km / 2 h 10 min. Min uppfattning är idag efter lite mer erfarenheter att min "glukoskoma" låg i just de krokarna

peter P>> Det är det som är själv syftet. Att 60min morgonlöpning har samma effekt som 2h löpning med mat i magen i fettförbränningsträning.

Sedan finns det som man inte får glömma att långpass är bra för andra saker... Uthållighet och tålighet. Jag sk

"Huruvida glykogendepåerna är tomma eller fulla har mycket lite med detta att göra utan beror mer på träningen och födointaget dagarna dessförinnan. Normalt är glykogendepåerna fulla. Protein lagras däremot dåligt i kroppen."

Ja, jag tycker också detta ä

Intressant tråd med bra inlägg. Hoppas det är OK att jag flikar in en fråga som jag grubblat på men aldrig hittat svaret på:

Om man äter mycket kolhydrater innan träningen så kommer man att förbränna mest kolhydrater. Om man inte äter nåt så förbränner

Åke,

jag tror det snarare är så att kroppen tar det som finns lättast tillgängligt. Har du fulla glykogennivåer är det dom som används först och främst. Har du låga nivåer försöker kroppen spara på dessa i största möjliga mån och använder mer fett som b