Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGodis/cola eller enrfibars/gel
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
I helgen sprang jag mitt första ultra och då väcktes denna undran:

I början av loppet försökte jag äta "nyttigt" typ banan och sportdryck, efter 30 km tog orken slut och då tog jag en energigel som delades ut. Det slog inte väl ut och jag kräktes so

Under ett ultralopp ska du aldrig någonsin stoppa i dig något som du inte har provat förut och inte är helt säker på att du klarar av.

Vad en mage tål är mycket individuellt. Välarrangerade lopp brukar ha ganska stort utbud av näring, så att varje löpare kan välja något som magen tål.

...och det finns naturligtvis bara ett sätt att veta vad man tål... Det är bättre att få reda på det un

Det bästa är väl det som funkar för dig? 🙂

Det Micke sa. Exprimentera inte under loppet. Prova inte ens en annan _smak_ av en sportdryck som funkat tidigare, det kan vända i magen.

Och det som verkar så gott, så gott att ha med sej under loppet kan smaka röv efter fyra timmar.
Och tvärtom. En kom

Tack alla!
Ni har såklart helt rätt i att man inte ska pröva något nytt under ett lopp, läxa lärd till nästa gång 🙂 men jag undrar ändå, kan vanligt godis vara lika bra som bars/gel under ett långlopp? Det känns ju lite fel på något sätt.. 🙂

Jelly beans är bra - finns speciella Sports Beans för långlopp.
För mig är Cola också mkt bra.

Finns det bättre och sämre godis för löpning?

ja men alltså...hoppas det kommer någon som vet snart, och den som vet borde svara. JA! det går lika bra.
Eller NEJ! du behöver inte bara snabba kolhydrater utan xxxxx också.
slut på meddelandet:)

På långlopp behöver man energi. I vilken form den kommer spelar inte så stor roll men man vill inte stoppa i sig saker som kroppen behöver slösa energi på att bryta ned (allt som heter fullkorn är no-no). Så därför är godis, chips, jordnötter, bananer, vi