Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGodis/cola eller enrfibars/gel
You need to log in to create posts and topics.

Man kan väl kanske skippa fettet, det fördröjer väl bara matsmältningen? Någon brist på fett under loppet bör man inte råka ut för, däremot kan man förstås äta det efter, då kravet på snabb energi är borta.

Springer man mer än en dag så kommer de säkert

Sport Beans är väldigt, väldigt nördigt - men i princip det enda som min mage accepterar vid träning och tävling.
Är glad att någon kom på denna onödighet 😉

Fett som smör och olja har högt energiinnehåll i förhållande till vikt så det är bra när man behöver kånka på det många timmar och långa sträckor. T.ex. åkte Ola Skinnarmo skidor över Grönland på olivolja.

Fett i maten smörjer också bra: Man klarar ofta

Du bär redan med dig tillräckligt med fett för behovet under en dag. Att lägg extra fett i magn ökar.knappast fettoxidationen?

Hur magen funr är säkert individuellt, men om fettet räddar magen genom att försinka kolhydraternas upptåg, så känns det som en

Magnus, intag av fett stimulerar fettförbränningen (fria fettsyror går ut i blodbanan och går till förbränning) så den taktiken funkar riktigt bra.

Jag har bara sprungit ett ultramarathonlopp (ett 6-timmarslopp) och tycker nog att godis, som jag vanligtv

Jag tycker det är intressant att det är godis man kan "längta" efter i det skedet, det är ju inget jag förväntar mig i alla fall.

Vilken guldgruva denna tråd vart, tack för att ni delar med er till en nybörjare 🙂

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=17127

Det verkar råda delade meningar om fettsyror från maten gör till eller från under en prestatition över 2 timmar ( under är det ingen som påstår det).

Magnus, jag refererar till labprover. Intag av allt annat än vatten frisätter fria fettsyror från depåerna till blodbanan och går till förbränning. Detta händer ganska så omgående efter intaget.

Kortare lopp och träningspass dricker eller äter jag inget alls
Medelångt, 2-3-4 timmar, blir det en gel-påse o/e en bar till lite sportdryck
Långt, tex långdistans triathlon ("Ironman"), totalt över 10timmar (iaf för mig) blir det samma som medellångt i