Quote from Funbeat user on 13 October 2012, 17:1360 meter fel på 1000 meter betyder 24 meter på 400 meter. Procentuellt är det 6% vilket är långt långt långt över de avvikelser som nämns i de otaliga inlägg på Funbeat när klockors GPS-värden diskuteras efter olika lopp.
En tanke slog mig. De flesta f
60 meter fel på 1000 meter betyder 24 meter på 400 meter. Procentuellt är det 6% vilket är långt långt långt över de avvikelser som nämns i de otaliga inlägg på Funbeat när klockors GPS-värden diskuteras efter olika lopp.
En tanke slog mig. De flesta f
Quote from Funbeat user on 13 October 2012, 18:02Jag har en Forerunner 405 som är en äldre variant av 410.
Nu vet jag inte exakt vilken sträcka de har testmätt på Gammlia. (Den sträcka som Tegenfält sprang är inte en del av SM-spåret) Min GPS har svårt att mäta Gammlias SM-spår. Så mycket som 500 meter
Jag har en Forerunner 405 som är en äldre variant av 410.
Nu vet jag inte exakt vilken sträcka de har testmätt på Gammlia. (Den sträcka som Tegenfält sprang är inte en del av SM-spåret) Min GPS har svårt att mäta Gammlias SM-spår. Så mycket som 500 meter
Quote from Funbeat user on 14 October 2012, 16:24Här kommer ett purfärskt exempel från en Garmin 310XT, hässelbyloppet. Det ska vara 10 km, klockan registrerade 90 meter extra, dvs:
10090
Här kommer ett purfärskt exempel från en Garmin 310XT, hässelbyloppet. Det ska vara 10 km, klockan registrerade 90 meter extra, dvs:
10090
Quote from Funbeat user on 14 October 2012, 16:26http://www.marathon.se/utrustning/guider/samma-runda-olika-str%C3%A4ckor-p%C3%A5-gpsen
http://www.marathon.se/utrustning/guider/samma-runda-olika-str%C3%A4ckor-p%C3%A5-gpsen
Quote from Funbeat user on 14 October 2012, 20:12Min 305:a nöjde sig med 30 m extra idag. Förträfflig klocka.
Min 305:a nöjde sig med 30 m extra idag. Förträfflig klocka.
Quote from Funbeat user on 14 October 2012, 23:07Jag tror att resultatet beror extremt mycket på mobilmärket. Har sprungit med både iPhone och Sony Ericsson , skilde flera hundra meter med samma app (Endomondo) .
Jag tror att resultatet beror extremt mycket på mobilmärket. Har sprungit med både iPhone och Sony Ericsson , skilde flera hundra meter med samma app (Endomondo) .
Quote from Funbeat user on 15 October 2012, 10:10I teorin skulle alla gps-klockor och mobilappar kunna visa exakt rätt på typ ett lopp som Strecklöpet (givet att det sprungits 100% korrekt). I praktiken blir det mer så att noggranheten sjunket för varje kurva som springs då (mig veteligen) det inte finn
I teorin skulle alla gps-klockor och mobilappar kunna visa exakt rätt på typ ett lopp som Strecklöpet (givet att det sprungits 100% korrekt). I praktiken blir det mer så att noggranheten sjunket för varje kurva som springs då (mig veteligen) det inte finn
Quote from Funbeat user on 15 October 2012, 10:33Märkligt stort fel på Garmin-klockan. Jag brukar inte ens ha 1% avvikelse när jag springer lopp som är kontrollmätta.
Men sen spelar det väl inte så stor roll egentligen. personliga rekord sätter man ju bara på kontrollmätta lopp och inte på egenuppmätta
Märkligt stort fel på Garmin-klockan. Jag brukar inte ens ha 1% avvikelse när jag springer lopp som är kontrollmätta.
Men sen spelar det väl inte så stor roll egentligen. personliga rekord sätter man ju bara på kontrollmätta lopp och inte på egenuppmätta
Quote from Funbeat user on 15 October 2012, 10:36"I teorin skulle alla gps-klockor och mobilappar kunna visa exakt rätt på typ ett lopp som Strecklöpet (givet att det sprungits 100% korrekt). "
Nja..., varför det? Mottagaren tar emot GPs signaler som inte lär ligga enligt en rak linje. Om inte mottagre
"I teorin skulle alla gps-klockor och mobilappar kunna visa exakt rätt på typ ett lopp som Strecklöpet (givet att det sprungits 100% korrekt). "
Nja..., varför det? Mottagaren tar emot GPs signaler som inte lär ligga enligt en rak linje. Om inte mottagre
Quote from Funbeat user on 15 October 2012, 11:06"* Gör 10000 kopior av meterstaven i Paris och lägg dessa efter varandra"
Fast arkivmetern är ju obsolet sen 1960, nu är det arkivvåglängden av Krypton-86 som gäller 😉
Wiki säger: "However, the International Prototype Metre remained the standard until
"* Gör 10000 kopior av meterstaven i Paris och lägg dessa efter varandra"
Fast arkivmetern är ju obsolet sen 1960, nu är det arkivvåglängden av Krypton-86 som gäller 😉
Wiki säger: "However, the International Prototype Metre remained the standard until