Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

jag dras med ett överträningssyndrom sedan några månader tillbaka. I och med detta har jag börjat kolla min vilopuls och har då upptäckt ett lite underligt beteende. Pulsen är som högst på morgonen när jag vaknar (ca 58bpm) för att sedan kontinuerli

Om jag vilar en dag får jag liknande, ca 60 på morgonen och 46 på kvällen. Tränar jag två
pass ligger vilopulsen konstant högt.

Har legat på gränsen för vad jag orkar ca sju veckor, (10 - 15 h / v ). Denna vecka blir någorlunda lätt.

Ungefär lika för mig, ca 46-48 när jag vaknar, men stiger till 60-65 snabbt, sjuker sedan sakta under dagen för att ligga på runt 46-48 på kvällen igen.

Brände ut mig för 4 år sedan pga. för mycket/hård träning. Och är långt ifrån bra än. Så det kan ju

Jens min vilopuls på morgonen är 117 sen ligger jag på 90 -99 på kvällarna

Det var ju skönt att veta att jag inte är ensam i världen om detta pulsbeteende :-).

Utifrån Richard och Jonas svar verkar det ju inte heller helt otroligt att det skulle kunna vara en konsekvens av överträningen, snarare än ett naturligt tillsånd.

Made

Jens de är olika ibland under dagen rusa pulsen i 135 -140 , då får jag ta en hjärtklappningstablett och jag är bara 27 år

Hej Jens. Vad trist att du blivit övertränad. Jag har varit lite orolig att jag också är det, eftersom min morgonpuls är drygt 15 slag över det normala och benen ofta är jättesega. Har läst i Lore of Running att det är ett typiskt symptom på överträning a

Allie, diskuterade vi inte det i en annan tråd? Har för mig att jag undrade om Din förhöjda vilopuls kunde vara orsakat av överträning...

Hursom tror jag ff att det kan vara så eftersom Ditt blodvärde var OK och "snabbsänkan" var normal. Kanske läge att

Tack för omtanken Sylvia. Det kanske är så, jag vet inte. Idag var benen jättesega och snabbdistansen på åtta km tog sisådär 4-5 minuter längre än normalt. Men pulsen låg också nästan 20 puls under vad jag ska ligga på under ett sånt pass och enl vad jag

Jag har alltid hög vilopuls på morgonen, och lägst när jag lagt mig i sängen på kvällen. Kan skilja 10 slag utan vidare.

Nån överträning har jag aldrig varit i närheten av i hela mitt liv, och så här med pulsen har jag haft i flera år.