Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 07:28Allie i ett tidigt skede (eller innan) av överträning kan det vara svårt att få upp pulsen.
Allie i ett tidigt skede (eller innan) av överträning kan det vara svårt att få upp pulsen.
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 07:51Allie: Varför inte testa periodiserad träning och köra LUGN vecka var tredje-fjärde vecka. Då blir du inte övertränad så lätt.
Svårt att ge dig något råd om du inte säger hur mycket/ofta/intensivt du tränar.
Allie: Varför inte testa periodiserad träning och köra LUGN vecka var tredje-fjärde vecka. Då blir du inte övertränad så lätt.
Svårt att ge dig något råd om du inte säger hur mycket/ofta/intensivt du tränar.
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 11:57Jag började med periodiserad träning i våras, så jag kör mindre mängd var fjärde vecka. Började också köra kvalitet två ggr/vecka istf tre. Nu så tänkte jag bara köra kvalitet en gång/vecka i några veckor och då ett tröskelpass, för jag har ökat mängden r
Jag började med periodiserad träning i våras, så jag kör mindre mängd var fjärde vecka. Började också köra kvalitet två ggr/vecka istf tre. Nu så tänkte jag bara köra kvalitet en gång/vecka i några veckor och då ett tröskelpass, för jag har ökat mängden r
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 12:05Förresten, om man är övertränad, är inte benen sega hela tiden då? Mina är faktiskt ok emellanåt och det är främst det som jag tycker tyder på att jag inte är övertränad, men jag kanske har fel. Idag känns benen hemska, trots att jag inte sprang fort igår
Förresten, om man är övertränad, är inte benen sega hela tiden då? Mina är faktiskt ok emellanåt och det är främst det som jag tycker tyder på att jag inte är övertränad, men jag kanske har fel. Idag känns benen hemska, trots att jag inte sprang fort igår
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 12:12Eftersom du har vissa dagar det känns lättare är det snarare i huvudet som det sitter. Jobb, familj, matvanor med mera spelar in om du ändrar träning och upplägg.
Att du stannar på en platå/trappsteg och inget händer är helt normalt eftersom du har ökat d
Eftersom du har vissa dagar det känns lättare är det snarare i huvudet som det sitter. Jobb, familj, matvanor med mera spelar in om du ändrar träning och upplägg.
Att du stannar på en platå/trappsteg och inget händer är helt normalt eftersom du har ökat d
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 12:27Nu har jag ingen teori åt vare sig det ena eller andra hållet, men det är lite intressant att du oroar dig för att du är övertränad samtidigt som "...jag har ökat mängden rejält denna vecka och ska ligga på hög mängd i tre veckor tänkte jag..."
Nu har jag ingen teori åt vare sig det ena eller andra hållet, men det är lite intressant att du oroar dig för att du är övertränad samtidigt som "...jag har ökat mängden rejält denna vecka och ska ligga på hög mängd i tre veckor tänkte jag..."
Quote from Catharina Brattlin on 20 July 2008, 12:33Fast, faktumet kvarstår...att Din vilopuls är rejält förhöjd mot det normala. Är Du inte sjuk, Allie, så är det ju något annat vajsing. Överträning eller inte; testa att helvila en vecka och se om pulsen normaliseras. Gör den det så smyg igång träningen i
Fast, faktumet kvarstår...att Din vilopuls är rejält förhöjd mot det normala. Är Du inte sjuk, Allie, så är det ju något annat vajsing. Överträning eller inte; testa att helvila en vecka och se om pulsen normaliseras. Gör den det så smyg igång träningen i
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 12:46Eftersom det är mer som talar för att jag inte är övertränad än att jag är det, så kör jag på med träningen som planerat. Det kan vara som David säger att det på nåt sätt sitter i huvudet. Jag är ganska stressad.
Eftersom det är mer som talar för att jag inte är övertränad än att jag är det, så kör jag på med träningen som planerat. Det kan vara som David säger att det på nåt sätt sitter i huvudet. Jag är ganska stressad.
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 12:52Stressad o sover mindre än åtta timmar är inte bra om du tränar sex dagar i veckan och förväntar dig mätbara resultat i tävlingsammanhang.
Då fungerar inte det som finns utanför träning/tävling och du bör ändra på det.
Lättare sagt än gjort!
Stressad o sover mindre än åtta timmar är inte bra om du tränar sex dagar i veckan och förväntar dig mätbara resultat i tävlingsammanhang.
Då fungerar inte det som finns utanför träning/tävling och du bör ändra på det.
Lättare sagt än gjort!
Quote from Funbeat user on 20 July 2008, 13:31Utan riktig vila ingen mening öka träning, det räcker inte med att bara sova bra 8 h per dygn, måste finnas lite övrig vila, gå ned i varv m m.
Utan riktig vila ingen mening öka träning, det räcker inte med att bara sova bra 8 h per dygn, måste finnas lite övrig vila, gå ned i varv m m.