Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög puls underlöpning.
You need to log in to create posts and topics.

Jag har löptränat i över 10 år nu, men det är bara under de senaste månaderna, som jag har löpt med en träningsklocka med pulsband.

Är pulsen under ett löppass helt individuellt, eller finns det en norm som man bör ligga inom, eftersom att det känns som

Pulsen och hur den beter sig under ett pass är väldigt individuellt, men procent av max kan man kanske relatera till lite grand. Men då ska man ju veta sin maxpuls och den är också individuell.

Har du gjort maxpulstest någon gång?

när kommer den max puls?

min puls stigger snabbt under den första 4-10min sedan minskar till en mer stabil nivå runt 12-15min.

Jag har tyvärr inte gjort ett maxpulstest någon gång.

När maxpulsen uppkommer i min löpning är beroende på hur banan ser ut där jag löptränar. När jag gick upp till 204 var efter 6 km av en milrunda. Det är en riktigt brant stigning som håller i sig i 1

Vilopulsen är också individuell, så jag vet inte om det är någon vits att jämföra sig med andra. Men man kan sänka den med hjälp av träning, 10-30 slag lägre åtminstone är inte orimligt om man nyss börjat. Har du hållit på ett tag redan kan det vara svåra

Jag hade också tänkt att göra vilopulstester och andra pulstester med olika typer av klockor och pulsband, för att eliminera tekniska orsaker till resultatet.

Det kan vara intressant, om inte annat för att få veta mer om hur just din puls beter sig. Vet du vilken vilopuls du normalt har kan en ovanligt förhöjd vilopuls senare antyda en pågående förkylning som ännu inte brutit ut ordentligt, stress eller för hög

Tyvärr så vet jag inte min riktiga vilopuls. Det var bara i samband med att jag köpte min Polar M400 HRM, som jag tog reda på min vilopuls i det test som följer med klockan.

Det här med vilopuls och maxpuls är mycket individuellt.
Själv har jag alltid haft låg vilopuls och troligen låg maxpuls. När vi haft hälsotester på jobbet pekar mina värden på att jag skulle vara en elitidrottsman! Men icke, jag är en vanlig motionär, m

"min puls stiger snabbt under den första 4-10min sedan minskar till en mer stabil nivå runt 12-15min"

Det är inte så enkelt att du har dålig kontakt de första minuterna? Jag brukar få väldigt konstiga värden i början om jag inte fuktat upp pulsbandet ord