Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHöger eller vänster sida?
You need to log in to create posts and topics.

När det är mörkt och man springer längs landsvägen med sin pannlampa, brukar bilisterna bli förvånade och sakta ner rejält. Eftersom jag inte vill förvirra mina medtrafikanter mer än nödvändigt, så har jag funderat på att springa på höger sida istället. D

Eftersom jag inte vill bli påkörd bakifrån springer jag på vänster sida. Ska jag krocka ska jag baske mig bidra med lite rörelsemängd jag med.

"bilisterna bli förvånade och sakta ner rejält"

Är inte det perfekt? Den eventuella förvirringen du vållar har ju en positiv effekt?

Hur vet du att de blir förvånade?

Du tycker det är bra att förvilla medtrafikanterna? Även om man bara tänker på sig själv, så tror jag nog att olycksrisken ökar med tilltagande förvillning.

Jag föredrar säkerhet och samarbete istället.

Visst det är lite skumt att möta någon som kommer emot en med vitt ljus på fel sida. Man blir osäker på vad det är. Men man saktar absolut ner.

Om du mot förmodan ska springa på andra sidan så att säga, använd i det fallet en röd baklampa till cykel i na

"HÅLL HÖGER" för de långsammare löparna i ett lopp. Nämen, skämtåsido, det är vänster som gäller när man ute och springer i det fria för min del. Framförallt, när jag är dåligt "reflexerad" om man nu kan skriva så.

http://www.runandreasrun.se - Frihet är att s

På dagen när bilisterna ser tydligt vad det är, så håller de ut ordentligt (särskilt lastbilar), och saktar ner måttligt. På natten, så sänker många hastigheten rejält, neråt ca 20 km/h. Jag tycker verkligen inte det känns bra och säkert på en 80-väg.

Magnus, det var du som anförde "förvirra" och nu "förvilla". Hur vet du att de som saktar in bara gör det för att de blir förvånade och inte av hänsyn och omtanke?

De kanske blir bländade?