Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHålla rent kedja m.m.
You need to log in to create posts and topics.

Ja, Daniel så är det.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25439

Blev lite fel, det är KMC jag har. Har plockat isär/ihop denna ett flertal gånger utan besvär.

Även om man inte orkar byta kedjor varje vecka så finns det klara fördelar med att kunna plocka loss den vid mer ingående cykeltvätt, smörjning av vevparti osv.

Ja, jag har aldrig frestats av Srams 10-delat. Visserligen är det roligare än att använda en nit, men när det finns alternativ (till Sram) ...

Men jag plockar inte av kedjan så ofta. Jag rengör (ganska ofta) med en sådan där behållare man hänger på. Jag

Problemet är inte att montera-demontera kedjan utan ifall den demonterar sig själv när man råkar trycka på lite med cycklingbenen.

Ja, jag vet. Så när den sitter bra, så kan den vackert sitta kvar också.

BILD:www.jula.se/mediaarchive/6142752/main/639416-jpg.jpg
Har ett Sigma-lås från Jula (för 7-8 vxl) på min MTB, 9 del XT, har aldrig varit något problem, nitade själv tidigare.

Jag kör KMC-lås på 10-delad Shimano 105 och har aldrig haft några som helst problem, trots mina 95 kg och emellanåt ganska aggresiv back-approach. Kan kanske bero på att jag är noga med att hålla rent. Och det är ju lätt när man har KMC-lås... 🙂 Lite hö

Tvätta mindre-cykla mer.

Tvätta lagom, ha roligt när du cyklar!