Quote from Lars Mörrby on 21 August 2012, 18:44Nu blir jag väl lynchad, men jag har aldrig gjort rent kedjan på 3.5 år (men cyklar inte så mycket...)
Nu blir jag väl lynchad, men jag har aldrig gjort rent kedjan på 3.5 år (men cyklar inte så mycket...)
Quote from Funbeat user on 21 August 2012, 21:07Tre kjeder i omløp....på en plank..?
Hei- hei , livet er for kort til å bruke det til kjedeskift !
Jeg bruker parafin / lampolje , eller disel et par ganger i mnd.
Funker fint som f..
Oljen heller jeg i noen jord-rottehull i hagen. ( ja, jeg hvet det...
Tre kjeder i omløp....på en plank..?
Hei- hei , livet er for kort til å bruke det til kjedeskift !
Jeg bruker parafin / lampolje , eller disel et par ganger i mnd.
Funker fint som f..
Oljen heller jeg i noen jord-rottehull i hagen. ( ja, jeg hvet det...
Quote from Funbeat user on 21 August 2012, 21:11Det er foresten de samme hullene som Brunsneigler i saltoppløsning havner.
Tror de jordrotter "sliter" litt.
Det er foresten de samme hullene som Brunsneigler i saltoppløsning havner.
Tror de jordrotter "sliter" litt.
Quote from Funbeat user on 21 August 2012, 21:43Torkar av kedja, kasset och kransar då och då med en trasa _fuktad_ , inte dränkt, med något lösningsmedel, typ lacknafta, för att få bort det värsta skiten som huvudsakligen sitter utanpå. Smörjer då och då. Plockar av kedjan kanske en gång per år, vilke
Torkar av kedja, kasset och kransar då och då med en trasa _fuktad_ , inte dränkt, med något lösningsmedel, typ lacknafta, för att få bort det värsta skiten som huvudsakligen sitter utanpå. Smörjer då och då. Plockar av kedjan kanske en gång per år, vilke
Quote from Funbeat user on 21 August 2012, 21:44Lite grundläggande är väl att använda en smörjning som inte drar på sig så mycket skit. Varierar rätt mycket mellan olika oljor/smörjmedel. Själv använder jag Finishline röd eller Dynamic Trockenschmierstoff till både mtb och racer. Torkar av kedja och dr
Lite grundläggande är väl att använda en smörjning som inte drar på sig så mycket skit. Varierar rätt mycket mellan olika oljor/smörjmedel. Själv använder jag Finishline röd eller Dynamic Trockenschmierstoff till både mtb och racer. Torkar av kedja och dr
Quote from Rasmus Olsson on 22 August 2012, 08:49Jag kör torra oljor på alla cyklar. Feta oljor drar till sig smuts och då fick jag konstant tvätta kedjor.
Med torr olja får jag förvisso olja oftare, men hellre det är gnissel å rassel pga att halva skogen sitter i kedjan,.
Jag kör torra oljor på alla cyklar. Feta oljor drar till sig smuts och då fick jag konstant tvätta kedjor.
Med torr olja får jag förvisso olja oftare, men hellre det är gnissel å rassel pga att halva skogen sitter i kedjan,.
Quote from Funbeat user on 22 August 2012, 09:07Du kan slutte med oljer, og gå over til wax-baserte smøremidler. De trekker inte skitt til seg på samme måte som en "tørr" olje. Bl.annet Pedros Ice Wax er bra. Rens kjede grundig først, påfør to ganger, men la det tørke mellom påføringene.
Etterbeha
Du kan slutte med oljer, og gå over til wax-baserte smøremidler. De trekker inte skitt til seg på samme måte som en "tørr" olje. Bl.annet Pedros Ice Wax er bra. Rens kjede grundig først, påfør to ganger, men la det tørke mellom påføringene.
Etterbeha
Quote from Funbeat user on 22 August 2012, 09:21Perfekt! Det fanns ju till och med på racerdepån som jag ska till imorgon, så då blir det lite mekarshopping:-)
Fortsätter på samma väg: Vilka verktyg är "måste" att ha för att klara mindre mekarfix hemmavid?
Perfekt! Det fanns ju till och med på racerdepån som jag ska till imorgon, så då blir det lite mekarshopping:-)
Fortsätter på samma väg: Vilka verktyg är "måste" att ha för att klara mindre mekarfix hemmavid?
Quote from Funbeat user on 22 August 2012, 10:45En uppsättning insexnycklar kommer man långt på och ett litet smidigt multitool att ha med på träningspassen för att kunna meka i farten. Resterande verktyg kan man köpa på sig allt eftersom behov uppstår.
En uppsättning insexnycklar kommer man långt på och ett litet smidigt multitool att ha med på träningspassen för att kunna meka i farten. Resterande verktyg kan man köpa på sig allt eftersom behov uppstår.
Quote from Funbeat user on 22 August 2012, 10:48Köp en verktygssats för cyklar som passar börsen och cykelstallet.
Det tjänar du på i längden.
Köp en verktygssats för cyklar som passar börsen och cykelstallet.
Det tjänar du på i längden.