Quote from Funbeat user on 16 July 2012, 14:28Jag har astma sedan tidigt 90 tal, och sprungit flera GBG-varv sedan dess , och tack vare bra medicin och träning så är mina asmatiska problem sådana att jag inte tänker på dem. I år gick varvet på 1.37 och nästa år är det ner mot 1.30 som gäller och hur
Jag har astma sedan tidigt 90 tal, och sprungit flera GBG-varv sedan dess , och tack vare bra medicin och träning så är mina asmatiska problem sådana att jag inte tänker på dem. I år gick varvet på 1.37 och nästa år är det ner mot 1.30 som gäller och hur
Quote from Funbeat user on 16 July 2012, 23:40Krister Svensson: Vad skoj att du är nyfiken på att veta mer ! Jag har lagt upp några studier på min hemsida - http://www.sorena.se/index.php?option=com_content&view=article&id=313:andningsrelaterad-forskning&catid=27:medveten-andning&Itemid=54
En annan
Krister Svensson: Vad skoj att du är nyfiken på att veta mer ! Jag har lagt upp några studier på min hemsida - http://www.sorena.se/index.php?option=com_content&view=article&id=313:andningsrelaterad-forskning&catid=27:medveten-andning&Itemid=54
En annan
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 00:19Inga undersökningar som påvisar att tävlingsresultatet eller hälsan blir bättre om man näsandar vid löpning.
Däremot en massa som visar på att det inte är bra att hyperventilera. Men att andas genom munnen vid hård ansträngning har inget som helst att gö
Inga undersökningar som påvisar att tävlingsresultatet eller hälsan blir bättre om man näsandar vid löpning.
Däremot en massa som visar på att det inte är bra att hyperventilera. Men att andas genom munnen vid hård ansträngning har inget som helst att gö
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 00:57Krister: Då du skriver i din profil "Eftersom jag är väldigt nyfiken..." kan jag inte låta bli att undra om du faktiskt testat att andas genom näsan när du tränar? Isåfall hur upplevde du det?
Krister: Då du skriver i din profil "Eftersom jag är väldigt nyfiken..." kan jag inte låta bli att undra om du faktiskt testat att andas genom näsan när du tränar? Isåfall hur upplevde du det?
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 08:19Det finns faktiskt en potentiellt relevant artikel i Anders lista: referens 13: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8971255
Man kan sedan gå vidare och titta på artiklar där den citerats, och då ser man (vid en mycket snabb överblick) att resultaten verkar
Det finns faktiskt en potentiellt relevant artikel i Anders lista: referens 13: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8971255
Man kan sedan gå vidare och titta på artiklar där den citerats, och då ser man (vid en mycket snabb överblick) att resultaten verkar
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 11:47Nu har jag testat några av mina pass med näsandning och kommit fram till följande:
- Min näsa ger inte tillräckligt med luft för att syrsätta mig vid lite mer tempo än jogg. Liknelsen med sugrören tidigare i denna tråd är påfallande.
- Jag tror säkert at
Nu har jag testat några av mina pass med näsandning och kommit fram till följande:
- Min näsa ger inte tillräckligt med luft för att syrsätta mig vid lite mer tempo än jogg. Liknelsen med sugrören tidigare i denna tråd är påfallande.
- Jag tror säkert at
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 15:42Har också tränat kampsport bl.a. judo och vid all kampsport fokuseras det en del på andningen. Men det är bara att konstatera att vid högre ansträngningsgrad så behövs även munandning för att man ska få tillräckligt med syre.
Troligen är det därför som
Har också tränat kampsport bl.a. judo och vid all kampsport fokuseras det en del på andningen. Men det är bara att konstatera att vid högre ansträngningsgrad så behövs även munandning för att man ska få tillräckligt med syre.
Troligen är det därför som
Quote from Funbeat user on 18 July 2012, 12:21Anders vad har du för teori ang. astma ?
Min löpar karriär började först vid 22 års ålder och redan då fick jag veta att jag hade astma . Jag började med att simma och gjorde det aktivt från 10 år till jag var 22 , tävlingssimmade och låg på ca 7-10 pas
Anders vad har du för teori ang. astma ?
Min löpar karriär började först vid 22 års ålder och redan då fick jag veta att jag hade astma . Jag började med att simma och gjorde det aktivt från 10 år till jag var 22 , tävlingssimmade och låg på ca 7-10 pas
Quote from Funbeat user on 18 July 2012, 12:38Men VARFÖR krångla till det med näsandning?
Är det inte trevligare att bara ge sig ut och träna och använda kroppens fulla potential?
Men VARFÖR krångla till det med näsandning?
Är det inte trevligare att bara ge sig ut och träna och använda kroppens fulla potential?
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 12:14Kul med nya idéer Andres, hur vida det skulle fungera för mig eller får jag se om jag kommer ihåg att prova vid något pass. Det som talar emot är att jag drar på mig en syreskuld och måste andas väldigt djupt då tempot stiger, men i lugnare tempo kan det
Kul med nya idéer Andres, hur vida det skulle fungera för mig eller får jag se om jag kommer ihåg att prova vid något pass. Det som talar emot är att jag drar på mig en syreskuld och måste andas väldigt djupt då tempot stiger, men i lugnare tempo kan det