Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHandikappsystem för löpning
You need to log in to create posts and topics.

Jag vet att det redan finns ett OS för handikappade. Det heter dock inte som Anders L tror Para Olympics, utan Paralympics. Det är helt förenligt att man KAN ha ett Paralympics med att man de facto redan har ett. Att man KAN ha ett Paralympics följer näml

Det finns väldigt mycket i denna världen, även för bokstavs-, ordmärkare och surputtar! Ha det!

Det enda rättvisa är väl att man innan loppet uppger vilken tid man tänker ha. Sedan är det närmast uppgiven tid som vinner. Då är det inte snabbast, lättast eller äldst som vinner, utan den som bäst känner sin förmåga.

sven: Fast då är det ju bara att uppge en tid som man vet att man klarar och sen se till att hålla det tempot? Jag menar, då skulle ju alla springa milen på 60 min el likn 😉

Zandra: Det gäller att göra EXAKT den tid man uppgett.
Dom brukar köra en sån tävling i springtimes training camp i Monte rdo.
En kul erfarenhet!

Är det fusk att stanna och vänta in tiden en meter innan mållinjen? 😉

Man springer utan klocka. Monte rdo 2007, sträckan var 4050m och jag drog till med 17:35. Om jag minns rätt hamnade jag ynka 2s ifrån. Men jag vann inte, för en annan hade 1s fel.

Grejen är ju som sagt att man inte har nån klocka.
Att springa så fort man (enligt dagsformen) kan, torde vara betydligt lättare än att t ex springa på 60 minuter, när man är d för 45.

Det borde finnas ett handikappsystem som tar hänsyn till att man har tränat för lite.

-->David: Vi gjorde ett försök till ett sådant handicaplopp några vintrar för 25 år sedan, en radda testlopp, där varje löpares bästa tid i nåt av testloppen blev underlag för finalen som kördes i jaktstartsform. Det borde bli ett busjämnt lopp, tänkte vi