Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHandikappsystem för löpning
You need to log in to create posts and topics.

Om vi skulle ha ett handikappsystem som tog hänsyn till ålder, vikt, längd, antal armar och ben och grad av synförmåga osv osv så skulle det ju sluta med att alla deltagare fick exakt samma resultat.

Lena M J: Jag förstår inte hur du kommer fram till att behöva ställa den frågan. Den kan väl inte uppstå logiskt av mitt påstående. Varje löpare som springer fortare än jag är bara att acceptera att den löparen - springer fortare än jag. Jag vill dock int

Sven A: inte nåt som helst logiskt tänkande fanns bakom orsaken till att jag ställde den frågan. Jag ville bara retas lite, slänga käft, helt enkelt 🙂

Sånt e farligt på såna här fora borde inte minst du veta! 😎

Jag vet Sven - men jag kan inte låta bli!

Just så Anders.

När det gäller t.ex. WAVA-tabeller så är väl just dom baserat på empiri. Ingen hänsyn tagen till att det är mycket färre som hårdsatsar i äldre ålder.

Först i mål vinner.

Haha, huga vad ni tar saker och ting allvarligt. Tror väl knappast att han som ställde frågan är ute efter att införa ett vikthandikapp i varje tävling som ordnas. Sånt här är väl mest en rolig grej för att jämföra lite resultat med polare om man vill ell

Precis, Martin, jag tänkte just samma sak. Så fort som man tar till handicapregler, så har man väl lämnat det absolut mätbara och gett sig in på antaganden, och då är målsättningen med tävlingen inte totalt allvarlig längre. Men kan vara jäkligt bra tävli

Man skulle ju kunna ordna ett lopp där alla går i mål efter en viss tid - säg 38:07. Det blir alltså olika mållinjer för alla löpare, men alla får tävla utifrån sina egna förutsättningar och alla vinner (V).

😉

Martin, Erik, det var så jag tänkte - tack! Kul att det finns liknande lopp. Jag hade tänkt tillföra en extra dimension till det årliga 10km-lopp vi har på jobbet.