Quote from Guest on 26 May 2008, 07:13Onsdag efter Göteborgsvarvet var jag på hälsokontroll och fick ett Hb på 130. Värdet mättes om och visade 127. Ganska lågt för tränande killar?
Hade löpt lugnt på söndagen och kört långa intervaller på tisdagen och var nog ganska sliten, men ändå.
Hur är
Onsdag efter Göteborgsvarvet var jag på hälsokontroll och fick ett Hb på 130. Värdet mättes om och visade 127. Ganska lågt för tränande killar?
Hade löpt lugnt på söndagen och kört långa intervaller på tisdagen och var nog ganska sliten, men ändå.
Hur är
Quote from Elias Engqvist on 26 May 2008, 07:23Hej,
Enl. mina uppgifter ska hB ligga mellan 130 o 170 så ditt är ju lågt. Jag har själv ganska lågt (senast 133) och jag brukar också springa rätt långt... Fast om långlöpare brukar ha lågt eller högt hb-värde vet jag inte...
Hej,
Enl. mina uppgifter ska hB ligga mellan 130 o 170 så ditt är ju lågt. Jag har själv ganska lågt (senast 133) och jag brukar också springa rätt långt... Fast om långlöpare brukar ha lågt eller högt hb-värde vet jag inte...
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 07:36När jag lämnade blod en gång frågade jag varför jag hade lite lågt hb trots att jag
sprang en hel del och levde ganska sunt.
Hon sade att det kan bero på att man trampar sönder de röda blodkropparna när man springer och landar på hälen.
Nu på de sista år
När jag lämnade blod en gång frågade jag varför jag hade lite lågt hb trots att jag
sprang en hel del och levde ganska sunt.
Hon sade att det kan bero på att man trampar sönder de röda blodkropparna när man springer och landar på hälen.
Nu på de sista år
Quote from Catharina Brattlin on 26 May 2008, 07:42Fenomenet är relativt känt, och härrörs sig från att man trampar sönder sina erytrocyter, svettas ut järn (som ju behövs för hemoglobinproduktionen) samt att plasmamängden (den gula vätska som blodkropparna simmar runt i) ökar. Tampas själv med dilemmat,
Fenomenet är relativt känt, och härrörs sig från att man trampar sönder sina erytrocyter, svettas ut järn (som ju behövs för hemoglobinproduktionen) samt att plasmamängden (den gula vätska som blodkropparna simmar runt i) ökar. Tampas själv med dilemmat,
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 07:47Har själv ätit blodkorv hela helgen av just denna orsak - faktiskt väldigt gott om man hittar en väl kryddad sort och har rätt tillbehör. Dessutom känner man sig grymt nyttig...
Har själv ätit blodkorv hela helgen av just denna orsak - faktiskt väldigt gott om man hittar en väl kryddad sort och har rätt tillbehör. Dessutom känner man sig grymt nyttig...
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 08:52Det är även delvis genetiskt betingat tydligen.
Jag har ett hb på 162 och det är högt för en kvinna. Tillräckligt högt för att provet skulle tas om för dubbelkoll. Min mamma har också högt och även min bror. Min bror har så högt så att han fått gå och ta
Det är även delvis genetiskt betingat tydligen.
Jag har ett hb på 162 och det är högt för en kvinna. Tillräckligt högt för att provet skulle tas om för dubbelkoll. Min mamma har också högt och även min bror. Min bror har så högt så att han fått gå och ta
Quote from Catharina Brattlin on 26 May 2008, 09:01Det finns ju sjukliga tillstånd med_för_högt hb också, givetvis. Polycytemia Vera är en benmärgssjukdom, där erytropoesen löper amok. Behandling av dessa patienter är i första skedet tappning. En annan funktion som kan vara lite knasig är produktionen av
Det finns ju sjukliga tillstånd med_för_högt hb också, givetvis. Polycytemia Vera är en benmärgssjukdom, där erytropoesen löper amok. Behandling av dessa patienter är i första skedet tappning. En annan funktion som kan vara lite knasig är produktionen av
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 09:19Förutom genetiskt eller pga sjukdom högt Hb så har även rökare högre Hb.
Varje hemoglobinmolekyl har plats för fyra syre. Rökare får en hel del av dessa upptagna av kolmonoxid som tränger undan syret. För att då ändå få en tillräcklig syretransport ut i
Förutom genetiskt eller pga sjukdom högt Hb så har även rökare högre Hb.
Varje hemoglobinmolekyl har plats för fyra syre. Rökare får en hel del av dessa upptagna av kolmonoxid som tränger undan syret. För att då ändå få en tillräcklig syretransport ut i
Quote from Lotta Lindström on 26 May 2008, 09:33Så rökning är alltså ren bloddopning 😉
Så rökning är alltså ren bloddopning 😉
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 09:39Jag hade 163 för ca 8 år sen. Förra året hade jag 153, men då var jag sjuk när provet togs.
Jag hade 163 för ca 8 år sen. Förra året hade jag 153, men då var jag sjuk när provet togs.