Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 18:19Jag får ofta ont i halsen när det är torr luft. Har lärt mig känna skillnad på det och "infektions-ont-i-halsen".
Jag får ofta ont i halsen när det är torr luft. Har lärt mig känna skillnad på det och "infektions-ont-i-halsen".
Quote from Gabriella Säfström on 26 May 2008, 18:42Jo, jag har ju en väldigt gammal tandborste.
Jo, jag har ju en väldigt gammal tandborste.
Quote from Catharina Brattlin on 26 May 2008, 20:10På blodcentralen där jag jobbar, ska en kvinnlig givare ha minst 125 g/l i Hb innan en givning, och en manlig 135. Man förlorar i snitt 10 g på en tappning.
På blodcentralen där jag jobbar, ska en kvinnlig givare ha minst 125 g/l i Hb innan en givning, och en manlig 135. Man förlorar i snitt 10 g på en tappning.
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 22:41Är det verkligen i gram? Inte milligram då?
Är det verkligen i gram? Inte milligram då?
Quote from Funbeat user on 26 May 2008, 23:34g/l är korrekt.
g/l är korrekt.
Quote from Catharina Brattlin on 27 May 2008, 05:08Rasmus, eftersom jag då jobbar på en blodcentral och är erfoderlig leg BMA torde jag väl veta vilka enheter analyterna i blodet borde ha, eller? 😉
Rasmus, eftersom jag då jobbar på en blodcentral och är erfoderlig leg BMA torde jag väl veta vilka enheter analyterna i blodet borde ha, eller? 😉
Quote from Lars Ekegård on 27 May 2008, 06:38Mätte mig förra veckan och låg då på 157, har vid nått tillfälle vart så lågt som 145 och så högt som 165.
Blodvärden kan väl även påverkas en hel del hur pass vätskad man är vid mättillfället?
Tränar både cykel och en del löpning och äter normal husman
Mätte mig förra veckan och låg då på 157, har vid nått tillfälle vart så lågt som 145 och så högt som 165.
Blodvärden kan väl även påverkas en hel del hur pass vätskad man är vid mättillfället?
Tränar både cykel och en del löpning och äter normal husman
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 07:26"Blodvärden kan väl även påverkas en hel del hur pass vätskad man är vid mättillfället?"
Definitivt. Hb är bara ett koncentrationsmått. Du kan ha blött en stor mängd blod och ändå ha ett normalt Hb. Först när kroppen genom egna resurser och/eller vätska
"Blodvärden kan väl även påverkas en hel del hur pass vätskad man är vid mättillfället?"
Definitivt. Hb är bara ett koncentrationsmått. Du kan ha blött en stor mängd blod och ändå ha ett normalt Hb. Först när kroppen genom egna resurser och/eller vätska
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 08:09Och hur skulle jag kunna veta vad du jobbar med, Sylvia? Du tjötar ju jämt om att du är instruktör på gym, liksom...
Jag bara tyckte det lät sanslöst mycket. Det betyder ju att ungefär en sjättedel av blodet, räknat i vikt, är hemoglobin. Jag hade gissat
Och hur skulle jag kunna veta vad du jobbar med, Sylvia? Du tjötar ju jämt om att du är instruktör på gym, liksom...
Jag bara tyckte det lät sanslöst mycket. Det betyder ju att ungefär en sjättedel av blodet, räknat i vikt, är hemoglobin. Jag hade gissat
Quote from Catharina Brattlin on 27 May 2008, 08:17Bitsk idag, Rasmus? 😉
På mitt inlägg, som Du ju svarade på, skrev jag ju att jag jobbar på en blodcentral...dessutom brukar jag inte komma med påståenden som jag inte har belägg för.
Instruerandet är en hobby, f ö.
Bitsk idag, Rasmus? 😉
På mitt inlägg, som Du ju svarade på, skrev jag ju att jag jobbar på en blodcentral...dessutom brukar jag inte komma med påståenden som jag inte har belägg för.
Instruerandet är en hobby, f ö.