Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:30Det har ju redan konstaterats i tidigare tråd att låg fettprocent ger sämre flytförmåga och vattenläge...
Det har ju redan konstaterats i tidigare tråd att låg fettprocent ger sämre flytförmåga och vattenläge...
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 12:00Bara nyfiken, vilken tråd var det?
Jag tror absolut att lägre fettprocent kan ge sämre flytförmåga om man ligger t ex stilla, men jag tror inte att det är det som i första hand påverkar vattenläget när man simmar. Det kan nog vara så att man som nybörja
Bara nyfiken, vilken tråd var det?
Jag tror absolut att lägre fettprocent kan ge sämre flytförmåga om man ligger t ex stilla, men jag tror inte att det är det som i första hand påverkar vattenläget när man simmar. Det kan nog vara så att man som nybörja
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 12:05Den här tråden tror jag att det var:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=909608
Den här tråden tror jag att det var:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=909608
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 13:13Men sämre flytförmåga innebär väl inte autmatiskt sämre vattenläge i frisim? Om något innebär det väl att man om man har sämre flytförmåga får jobba mer för att ha bra vattenläge, men inte att det inte går att ha bra vattenläge?
Men sämre flytförmåga innebär väl inte autmatiskt sämre vattenläge i frisim? Om något innebär det väl att man om man har sämre flytförmåga får jobba mer för att ha bra vattenläge, men inte att det inte går att ha bra vattenläge?
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 12:02Du har nog rätt i att enbart låg fettprocent och flytförmåga i sig inte omöjliggör att man kan bli bra på simning, men det blir ju svårare att hitta tekniken och ett bra vattenläge, och mer energi går åt enbart till att hålla sig flytande, energi som ann
Du har nog rätt i att enbart låg fettprocent och flytförmåga i sig inte omöjliggör att man kan bli bra på simning, men det blir ju svårare att hitta tekniken och ett bra vattenläge, och mer energi går åt enbart till att hålla sig flytande, energi som ann
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 17:09Jag kan ju ha fel, men jag tror inte låg fetthalt är till nackdel. Förutom kanske att man fryser lättare.
Vid all simning måste man justera sitt kroppsläge dynamiskt och jag tror att den "justeringen" bara bli annorlunda, än för den mer fetlagde.
Själ
Jag kan ju ha fel, men jag tror inte låg fetthalt är till nackdel. Förutom kanske att man fryser lättare.
Vid all simning måste man justera sitt kroppsläge dynamiskt och jag tror att den "justeringen" bara bli annorlunda, än för den mer fetlagde.
Själ
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 19:30Det finns bra simmare med en låg fettprocent också, Michael Phelps hade under OS i Beijing 8% body fat..
Det finns bra simmare med en låg fettprocent också, Michael Phelps hade under OS i Beijing 8% body fat..
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 21:18Det är för all del inte säkert att det som förbättrar för en motionär ger fördel även åt en i världseliten.
En parallell till cykelvärlden kan man dra när det gäller komfort på cykeln. En genomsnittlig motionär kan förmodligen prestera bättre under ett l
Det är för all del inte säkert att det som förbättrar för en motionär ger fördel även åt en i världseliten.
En parallell till cykelvärlden kan man dra när det gäller komfort på cykeln. En genomsnittlig motionär kan förmodligen prestera bättre under ett l
Quote from Funbeat user on 29 January 2011, 12:27Precis så, Rasmus. Man kan inte alltid säga att det som funkar bäst på elitnivå funkar bäst också på motionsnivå. Jag tror också att så länge man inte tillhör elitnivå så är en fetthalt på tex 8% en nackdel jämfört med 16%. De som ligger på elitnivå har
Precis så, Rasmus. Man kan inte alltid säga att det som funkar bäst på elitnivå funkar bäst också på motionsnivå. Jag tror också att så länge man inte tillhör elitnivå så är en fetthalt på tex 8% en nackdel jämfört med 16%. De som ligger på elitnivå har
Quote from Funbeat user on 29 January 2011, 14:08Visst kan fettprocenten spela in men så länge man inte ligger på elitnivå tror jag att man ska öva mer på sin teknik och bekymra sig mindre över sin fettprocent.
Visst kan fettprocenten spela in men så länge man inte ligger på elitnivå tror jag att man ska öva mer på sin teknik och bekymra sig mindre över sin fettprocent.