Quote from Funbeat user on 29 January 2011, 14:46Men Johanna, nu har du allt fattat fel. Grejen är ju att en ofördelaktig fetthalt/distribution försvårar just för teknikinlärningen! Därför är det en viktig faktor!
Men Johanna, nu har du allt fattat fel. Grejen är ju att en ofördelaktig fetthalt/distribution försvårar just för teknikinlärningen! Därför är det en viktig faktor!
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 10:44Rasmus, jag tror i så fall mer på att en extremt hög fettprocent kan försvåra teknikinlärningen...
Jag har rätt låg fettprocent men mitt vattenläge är bra. Sen finns det naturligtvis andra saker i tekniken som jag behöver förbättra, men det har inte med
Rasmus, jag tror i så fall mer på att en extremt hög fettprocent kan försvåra teknikinlärningen...
Jag har rätt låg fettprocent men mitt vattenläge är bra. Sen finns det naturligtvis andra saker i tekniken som jag behöver förbättra, men det har inte med
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 11:02Kanske fånigt för dig, men för mig är kylan hemsk. Jag hackar tänder efter en kort stund om jag inte hela tiden håller mig varm (eller snarare ljummen) genom att simma. Men teknikträning när man lär sig simma ger obefintligt med värme så därför funkar det
Kanske fånigt för dig, men för mig är kylan hemsk. Jag hackar tänder efter en kort stund om jag inte hela tiden håller mig varm (eller snarare ljummen) genom att simma. Men teknikträning när man lär sig simma ger obefintligt med värme så därför funkar det
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 11:14Men att ha ett bra vattenläge är väl en del av tekniken? Det går väl inte direkt att frikoppla det ena från det andra?
Den simkurs jag gått sen i höstas så är det både folk med låg andel kroppsfett och med normal andel eller till och med över normal. Nu
Men att ha ett bra vattenläge är väl en del av tekniken? Det går väl inte direkt att frikoppla det ena från det andra?
Den simkurs jag gått sen i höstas så är det både folk med låg andel kroppsfett och med normal andel eller till och med över normal. Nu
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 11:20Exakt Jenny!
Exakt Jenny!
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 12:42Att ha ett bra vattenläge är en del av tekniken ja, men om man har alltför låg fettprocent blir det svårare att upprätthålla ett bra vattenläge dels pga dålig flytförmåga orsakad av hög densitet och dels pga att man fryser lättare vilken i sin tur gör att
Att ha ett bra vattenläge är en del av tekniken ja, men om man har alltför låg fettprocent blir det svårare att upprätthålla ett bra vattenläge dels pga dålig flytförmåga orsakad av hög densitet och dels pga att man fryser lättare vilken i sin tur gör att
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 15:32"Jag vill påstå att om man gjorde en jämförelse bland två grupper motionssimmare som tränat lika länge och har 5-10 respektive 15-20% kroppsfett så skulle majoriten av de med den högre andelen fett ha ett bättre vattenläge än den andra gruppen."
Ok, jag
"Jag vill påstå att om man gjorde en jämförelse bland två grupper motionssimmare som tränat lika länge och har 5-10 respektive 15-20% kroppsfett så skulle majoriten av de med den högre andelen fett ha ett bättre vattenläge än den andra gruppen."
Ok, jag
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 16:13Jag har hört många som sagt att man får bättre vattenläge av våtdräkt, eftersom neoprenskummet ger flytkraft som blir bra fördelad över större delen av kroppen. Föreställ er att neoprenskummet ersätts av underhudsfett med motsvarande flytkraftseffekt...
Jag har hört många som sagt att man får bättre vattenläge av våtdräkt, eftersom neoprenskummet ger flytkraft som blir bra fördelad över större delen av kroppen. Föreställ er att neoprenskummet ersätts av underhudsfett med motsvarande flytkraftseffekt...
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 16:51Våtdräkt har jag aldrig provat att simma med, men det skulle vara spännande att prova. Att underhudsfett isolerar mot kyla är vetenskapligt bevisat, så det är ju en ickefråga. Isbjörnar kan ju tex simma i iskallt vatten tack vare ett tjockt lager underhud
Våtdräkt har jag aldrig provat att simma med, men det skulle vara spännande att prova. Att underhudsfett isolerar mot kyla är vetenskapligt bevisat, så det är ju en ickefråga. Isbjörnar kan ju tex simma i iskallt vatten tack vare ett tjockt lager underhud
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 17:01Isoleringen styr värmeförlusten, men inte köldupplevelsen. Köldsensorerna sitter under huden men ovanför fettet. Kroppens reaktion på kyla mot huden styr de ytliga och perifera blodkärlens sammandragning, och den reaktionen skiljer sig från person till pe
Isoleringen styr värmeförlusten, men inte köldupplevelsen. Köldsensorerna sitter under huden men ovanför fettet. Kroppens reaktion på kyla mot huden styr de ytliga och perifera blodkärlens sammandragning, och den reaktionen skiljer sig från person till pe