Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 18:48Visst är det så, men isoleringen har ju förstås även betydelse för köldupplevelsen, kanske inte direkt när man hoppar i vattnet men efter ett tag när kroppen börjar känna av värmeförlusten. Men som sagt det är ju flera andra faktorer som spelar in också
Visst är det så, men isoleringen har ju förstås även betydelse för köldupplevelsen, kanske inte direkt när man hoppar i vattnet men efter ett tag när kroppen börjar känna av värmeförlusten. Men som sagt det är ju flera andra faktorer som spelar in också
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 19:46Ja, det verkar inte vara någon tvekan om att våtdräkt av t ex neoprene ger en fördel vid simning. Däremot tror jag man gör det väl lätt för sig att rakt av jämföra det med att ha högre andel kroppsfett.
Dels fördelas inte kroppsfett på samma sätt som en
Ja, det verkar inte vara någon tvekan om att våtdräkt av t ex neoprene ger en fördel vid simning. Däremot tror jag man gör det väl lätt för sig att rakt av jämföra det med att ha högre andel kroppsfett.
Dels fördelas inte kroppsfett på samma sätt som en
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 20:53Eh, ja jämförelsen med våtdräkt är ju helt befängd. Det är materialet i våtdräkten som gör att man får en viss flytkraft av den, och den är inte gjord av underhudsfett (som tur är).
Jag säger som alltid när dessa diskussioner dyker upp, den som tror att
Eh, ja jämförelsen med våtdräkt är ju helt befängd. Det är materialet i våtdräkten som gör att man får en viss flytkraft av den, och den är inte gjord av underhudsfett (som tur är).
Jag säger som alltid när dessa diskussioner dyker upp, den som tror att
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 21:01Men nu blandar du in andra saker, Jenny. Detta handlade inte om att simma snabbt, så vattenfriktionen har inget här att göra.
Neoprenskum är lättare än fettvävnad, ja. Men vad väger en typisk våtdräkt av tunnare modell? 1-2 kg? Eller motsvarande kanske 5
Men nu blandar du in andra saker, Jenny. Detta handlade inte om att simma snabbt, så vattenfriktionen har inget här att göra.
Neoprenskum är lättare än fettvävnad, ja. Men vad väger en typisk våtdräkt av tunnare modell? 1-2 kg? Eller motsvarande kanske 5
Quote from Funbeat user on 30 January 2011, 21:30Ja, det var därför jag la in kommentaren om neoprenes minskade motstånd i vatten i ett eget stycke, och jag också påpekade att det inte påverkar vattenläget.
Anledningen till att jag deltog i diskussionen från början var att det på Ice Mans inlägg lät s
Ja, det var därför jag la in kommentaren om neoprenes minskade motstånd i vatten i ett eget stycke, och jag också påpekade att det inte påverkar vattenläget.
Anledningen till att jag deltog i diskussionen från början var att det på Ice Mans inlägg lät s
Quote from Funbeat user on 31 January 2011, 18:06"låg andel kroppsfett > sämre flytförmåga > automatiskt sämre vattenläge."
Inte automatiskt sämre vattenläge men för en icke elitsimmare blir det svårare att upprätthålla rätt vattenläge med låg andel kroppsfett. Med låg menas under 12% som räknas som gr
"låg andel kroppsfett > sämre flytförmåga > automatiskt sämre vattenläge."
Inte automatiskt sämre vattenläge men för en icke elitsimmare blir det svårare att upprätthålla rätt vattenläge med låg andel kroppsfett. Med låg menas under 12% som räknas som gr
Quote from Funbeat user on 1 February 2011, 18:18Man kanske borde satsa på att lära sig andas på vänster sida också, känns som man blir lite stel i nacken av snedbelastningen att bara andas på högersidan.
Man kanske borde satsa på att lära sig andas på vänster sida också, känns som man blir lite stel i nacken av snedbelastningen att bara andas på högersidan.
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 15:43Efter att ha i princip enbart andats åt höger sedan jag började crawla i somras trots idoga försök till 3-takt och att andas åt vänster så har det plötsligt släppt.
De senaste passen har det känts nästan lika naturligt att simma med 3-takt som min tidi
Efter att ha i princip enbart andats åt höger sedan jag började crawla i somras trots idoga försök till 3-takt och att andas åt vänster så har det plötsligt släppt.
De senaste passen har det känts nästan lika naturligt att simma med 3-takt som min tidi
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 19:12Jag vill också ha ett heureka för f-n! 😉
Jag vill också ha ett heureka för f-n! 😉
Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 11:37Borde jag försöka satsa på att lära mig andas på vänster sida också snarast möjligt eller ska jag vänta med det och istället träna upp så jag får riktigt bra teknik med den andningssida jag känner mig säker på först?
Borde jag försöka satsa på att lära mig andas på vänster sida också snarast möjligt eller ska jag vänta med det och istället träna upp så jag får riktigt bra teknik med den andningssida jag känner mig säker på först?