Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälm
You need to log in to create posts and topics.

En annan sak med cykling till o från jobbet är att DÅ är alla andra cykeldårar (och bilister) ute och också på väg till jobbet/skolan, en del med fokus ngn helt annanstans, och en hel del cykelvägar är INTE utformade för välfungerande möten etc ...

Man ställer långt långt i förväg in sitt projektilseende och laddar med högsta tänkbara fart mot den sida om personen som ser ut att ha mest utrymme mellan person och ev. knölig mark/dike. Vad händer 5 meter innan? Personen vinglar över till den sidan. NÄ

Om fotgängare och långsamma cyklister inte kan följa trafikreglerna så visar jag ingen hänsyn utan blåser på allt vad jag kan. De får skylla sig själva om de vinglar omkring. De ska skrämmas till att följa lagar och regler! (H)
Dock tar jag det lugnt vid

"cyklister i 50km/h när jag gått och vinglat omkring på cykel/gångbanor"

Cyklar man fort, SKA man köra på vägen, inte cykelbanan. Ska man köra på cykelbanan, ska man åka i sådan fart (typ 10-25km/h) så att man på ett betryggande(för andra medtrafikanter)

Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om de

och tillhör ju också att ingen är felfri vid en olycka.
Vingla någon ut mitt framför din cykel och du kör på de, visst har de fel, men det är din skyldighet att föra på en sådant sätt att kunna undvika en olycka vid denna eventuella händelsen.

Japp, slutsatsen av reglerna kring framförande av cykel på cykelbana är att man inte kan använda dem till träning, man får inte cykla så fort som man behöver pga att man måste hinna stanna om det är något hinder på banan.

Därför cyklar jag oftast på väge

Javisst ska jag framföra mitt fordon säkert så att jag kan undvika olyckor...precis som de ska göra, men fotgängare verkar tro att de inte behöver bry sig.

Det är ju inte jag som kör på dem. Det är ju de som går på mig 😉
Man kan jämföra det med när man

Anders, du har en lite farlig insällning. Jag tror att man måste vara lite mer ödmjuk i trafiken än så, jag skulle inte vilja råka göra någon invalid bara pga att någon glömt att titta sig för när de går över en cykelbana. Jag vet själv hur det är när man

Lagen säger att jag ska cykla på cykelbana så det är där jag är...fast inte med racern.
Om folk går på cykelbanan får de ta ansvar 😉

Japp, jag är medveten om att min inställning är farlig, men jag har tröttnat på alla lallande nötter som inte tar något