Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhjälmtvång vid tävlingar
You need to log in to create posts and topics.

Bra förklarat Reine!

Ur ett makroskopiskt perspektiv är problemet om ett hjälmtvång leder till att färre cykler kan utgifterna för skattebetalrna bli större eftersom andra sjukdom än skallskador ökar i betydligt större utsträckning.

Ur ett mikroskopiskt

Här är en artikel utgiven av European Cyclist Federation om cykling och hälsa:

http://www.ecf.com/files/2/26/60/050207_Cycling_safety_ecf_Thomas_Krag_1.pdf

Jag tror den täcker in det mesta av de saker som jag nämnt här tidigare. I slutet finns ett tjug

Hjälmtvånget för amatörer har varit sedan min ungdom, om inte förr.
Proffsen fick det efter ett par dödskrascher.

De få som skulle sluta cykla vid ett hjälmtvång cyklar i dag ändå bara korta sträckor hit och dit och med låg intensitet och det har försumbar betydelse för hälsan.

Är man däremot sann cykelentusiast eller har ett reellt behov av en cykel som transportme

Adrian skrev:
"Just när det gäller bilbälte är det faktiskt inte alls bara man själv (och skattebetalarna) som riskerar att drabbas om man inte använder bältet. Medpassagerare i samma fordon kan också skadas eller dödas av din runtkastade kropp vid en oly

@Anders R: Om du läst rapporten jag länkade till så hade du sett att vinsterna av cyklandet faktiskt är större än du tror. Det är inte kostnadseffektivt att införa hjälmtvång.

Cyklister (åtminstone sådana som inte kör låga liggcyklar i avgasrörshöjd) få

Petter, jag förstår faktiskt inte varför man kan engagera sig i att argumentera mot cykelhjälm. Nuff said!

Anders R>> Jag tror inte Petter argumenterar mot cykelhjälm, utan mot cykelhjälmstvång. Det är inte riktigt samma sak.

Jag uppfattar det inte som att Petter är emot användande av cykelhjälm, men jag är inte helt säker. Själv är jag hur som helst absolut

Rätt uppfattat Adrian. Jag tycker var och en själv kan få avgöra när det är befogat att använda cykelhjälm.
I vissa situationer gör jag det själv, i andra inte.

Under en tävling tycker jag givetvis att arrangörens önskemål ska respekteras, annars kan ma

På tävling så gäller tävlingsreglerna - och vanligen även alla vanliga trafikregler.