Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp till Nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Thomas, när du springer långa sträckor (typ 1.5 mil och mer) är det bra att ta det lugnt, för då blir återhämntingen inte för lång och träningen blir således effektivare.

Varför tränar du förresten? Är det för att bli snabbare i 10 km? I sådana fall tror

Jag har inget övergripande mål med löpningen, nu är målet att komma under 45 min på milen. Därefter kan jag tänka mig att det naturliga steget blir att öka distansen för att så småningom springa maran. Jag ska som du säger variera träningen bättre för att

Thomas,

Om du vill springa fortare på milen skall du träna antingen längre distans än 1 mil fast mycket lugnare än du kör nu eller intervaller med betydligt högre fart än du håller när du maxar 10 kilometer.

Kalas! tack för tipsen:-)

Jag ska alternera mellan långt & "långsamt" och intervall för att få lite variation.

/Thomas

Jag håller med Thomas lite. Jag lider av samma problem: Det går inte att ta det lungt 🙂

Kör med tre steg om ni vill ösa på ibland: Dag1: Jogg, dag2: snabbt: dag3: vila.

Så här kör jag under en vecka just nu:

Pass 1: Långt och lugnt (oftast ;)) Mellan 1,5 och 3 mil - oftast runt en halvmara.
Pass 2: 1 mil ganska lugnt (runt 55 min)
Pass 3: 5 km fortare (20-25 min)
Pass 4: 5 km intervaller

Vet dock inte om det är något b

Tycker det ser bra ut. Ta det lugnt med för mycket snabba pass om det börjar dyka upp småskavanker.

Fia-Lotta vänd ordningen och börja med intervallerna. Jag vet inte vilka dagar du springer?

Man startar med hårdaste passet för att sedan trappa ned intensiteten till vilodagen.

Jag har svårt att rucka på ordningen tyvärr.

Söndagar springer jag långpasset ute (enda dagen jag har den tiden).
Måndagar springer jag milen (enda dagen jag har tid för en mil på lunchen eftersom jag inte tränar något annat då)
Onsdagar kör jag interval