Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp till Nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Du kör vilodagar före intervallpassen, så det verker bra.

David - jag vet inte om jag hann redigera klart inlägget innan du svarade?

Tisdagar kör jag styrketräning och torsdag styrketräning + poweryoga (mest överkropp i styrketräningen. Onsdagkvällar klättrar jag dessutom....

Försök alltid få hårdaste passet efter vila och skonsammaste/längsta innan vilan.
Då kan du ta i som mest på intervaller/styrka!

Det blir efter vad du prioriterar mest.

Tack David! 🙂

Lustigt det där. Jag känner att jag kan ta i som mest om jag har en lugn dag innan och helvila efter. Det blir ju å andra sidan väldigt lugnt när jag kör lugnt.

Att man rör sig på vilodagen innebär att blodgenomströmning ökar och därmed återhämtningen.

Jag vet. Jag menade bara att jag upptäckt med mig själv att jag kör hårdast på intervallerna om jag gör tvärs om. Sedan kanske det inte är enligt receptet.

Det beror givetvis på individen också, men att stegra träning fram till vilodagen är inte optimalt.

Näe, jag tror att det kan vara mentalt, men jag har klockat med olika upplägg och håller mig nu till lugnt-intensivt-vila.

Om man tränar 5-6 gånger i veckan kan man inte köra max på träningarna. Då hinner man inte återhämta sej mellan passen. Kör man däremot varannan dag är det ingen fara att köra stenhårt. Har själv kört denna träningsmetod då jag inte hade tid att träna mer