Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninghoppknä
You need to log in to create posts and topics.

Hopparknä rehabiliterar du på följande sätt:

Djupa knäböj med 10kg vikt över bröstet, stående i 25 graders lutning (ger 30% mer belastning). Tårna ska peka mot marken..

Antal reps: 3x15 varje dag tills smärtfri och gärna 10% starkare än när han blev ska

Eva har du dragit med din man till läkare än ,för inget att leka med onda knä

han har varit hos en läkare som sa att de kommer ta ett tag att läka men att han kan göra nästan vad han vill bara det inte gör ont..men de gör ju ont för han ibland ändå men inge mer svar om va de va lr va han ska göra åt de fick han

En vanlig läkare kommer inte säga ngt vettigt, den nämnda behandlingen av hopparknä är relativt okänd. När jag var hos en idrottsläkare med samma problem fick jag rådet att lyssna på vad sjukgymnasten tyckte.

Hur som helst. ÄR det hopparknä kommer ingen

Titta på http://www.lakarhuset.com/blanketter.asp?hid=4

Scrolla ner till Motions & idrottsskador, rehabilitering
Där finns massa olika pdf:er med förslag på rehabilitering.

Eva ,vad jobbigt ,då är det tyvärr bara stå ut och hoppas att smärtorna försvinner ,mer kan man ju inte göra

Hopparknä rehabiliteras så som Jonas skriver, men tänk på att det är den excentriska träningen i övningarna som är det viktiga (att alltså ha belastning under utsträckning av muskeln, inte när muskeln drar ihop sig), exempelvis knäböj nedåt på ett ben och

Såg att jag missat att skriva in excentrisk träning, det är den del som orsakar remodelleringen av senan och gör den starkare. Oacceptabelt av mig, någon stackare kanske lyssnade och började träna efter fel råd...;-) skämt åsido, bra att du påpekade för a

Jag har haft hopparknä, fick det december 2006. Har blivit så gott som helt bra nu, men rehabiliteringstiden var lång!

Jag körde massage (som Linus skriver om) + stretch övningar efter massagen (framsida lår, baksida lår och höftböjare). Dessutom lånade

Eva hur är de med din kar nu ,hoppas att det är bättre?