Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Lars.
Hur kommer det sig att vissa "barfota"löpare springer som du vill - mer på framfötterna.
De får ju fler skador.
En överlägsen majoritet klarar ju ej ens 10K. 🙁

Vissa andra som jag använder hela fötterna men mest hälar.
Väldigt få får problem

Den här diskussionen handlar om möjliga orsaker till att man får ont i främre underbenen (ofta kallat benhinneinflammation). Mitt förslag är att en orsak kan vara att man lyfter tårna för mycket. Så klart skall man inte generalisera och säga att detta lös

Lars.
Hur kan man lyfta på tårna för mycket?

Vika tårna som en balettdansös kan jag förstå,
men när man "springer" så blir det väl inte så mycket vinkling.

Såvida man ej heter Usain Bolt eller liknande.
Fast då kan det bli världsrekord.

Grundregeln i löpning är att springa avslappnat. Att inte anstränga muskler i onödan. Om du gör det, så kommer foten att hänga lite svagt neråt i slutet på steget, strax innan man sätter i foten. Om man lyfter tårna för mycket uppåt, som om man vore rädd

Jag roade mig med att filma mig själv, i lite olika farter, och jag tycker inte att det ser ut som om jag har tårna uppåt. Möjligtvis precis lite uppåt vid något tillfälle.

Nu skall jag inte påstå att det jag gör är rätt och att andra gör fel. Men jag vå

Lyft inte tårna...å knip inte med dom....utan låt dom bara avsluta steget i den sista av den så harmoniska rörelsen där foten sätts i med hälen först å sedan rullar upp på hela foten för att sedan sluta steget med en liten tipp med dom små tårna....guuuu

avslappnat löpsteg är ju alltid bra, men kolla in elitlöparna på typ medel-långdistans, de lyfter tårna ganska mycket.

Det gäller att få in foten under kroppen så man får ett driv i löpsteget. Men om tån går upp eller hänger slappt ner innan man sätter n