Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHormonsvall
You need to log in to create posts and topics.

Vad är skillnaden mellan järnvärden och blodvärden då?

Hormonerna spelar helt klart roll för mig! Presterar bäst fram tom ägglossningen. Inom elit friidrotten är det inte helt ovanligt att tjejerna äter p-piller utan uppehåll för att inte tävingar ska krocka med mensen och slippa formsvackor!

Järnvärdet är mätvärdet på järn och blodvärdet är på antalet röda blodkroppar per ml?

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist/

Ok, tror jag förstår. Brist på järn är inte ett direkt problem men kan orsaka brist på röda blodkroppar (= låga blodvärden) eftersom järnet behövs för att tillverka blodkropparna.
Kvinnor borde ju då rimligtvis göra av med mer järn än män eftersom vi behö

Ät mer inälvsmat.

Usch nej! Då har jag hellre dåliga blodvärden eller käkar järntabletter 🙂

sänkt blodvärde märker man av, blir tröttare helt enkelt. men ser ingen mening med att vila under denna period, såvida man inte är totalt utslagen av smärtor ...typ...

Jag brukar försöka planera så att mina återhämtningsperioder sammanfaller med dagarna före mens. Har noterat genom åren att jag tycks ha lättare för att dra på mig skador och förkylningar om jag kör på kör hårt just under den perioden. Tränar gör jag allt

Jag blev intervjuad av tidningen Fitness Magazine i detta ämne i vintras och reportaget "Mensen - din okända superkraft" fanns att läsa i majnumret. Här är lite vad som stod att läsa:

Tydligen finns ett fåtal mindre studier som visar på att kvinnors pres