Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ansträngande?
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker lära mig springa, har nämligen alltid haft väldigt svårt (psykiskt) för det. Men min fråga är; Hur anträngande ska det vara? Jag lägger mig gärna på en väldigt måttligt ansträngande nivå, kanske 60% av max. Ger detta mig ngt? Jag vill lära mi

...när jag började springa så körde jag olika intervaller (ex: 5 min gång & 10 min jogging) å sedan öka längden när det känns relativt lätt å så..
för mig blev det för jobbigt att springa 5 km rakt av i början utan stopp.. utan för mig fungerade det bätt

Precis, du måste starta och sedan trappa upp, det finns ingen genväg, utan ha lite tålamod, till slut kommer konditionen, och du blir bättre!

Jag ahr åtminstone haft taskig kondis, och gör så att jag springer i intervaller men går mer än jag joggar. Så börja lugnt, 30 sek i tageti många intervaller t ex är bättre än inget och öka på när du orkar.

du kan ju göra som mig i börja av min löpar historia jag börja med 5 km så kan man ju lägga in lite gång så du kommer i gång så kan du öka antal km varannan månad så kan du springa 3 mil i veckan så kan du öka till 4 mil så kan man ju lägga in ett inter v

Tack på er. Jag kan lungt springa fem km och längre. Det jag undrar är snarare; Hur lägger man upp en effektiv löpträning, hur hög puls ska man sträva efter att ha under ett löparpass? När jag springer gör jag det i ett väldigt angenämnt tempo. Vilket jag

På långpass så skall man ha ett "angenämnt" tempo (för att träna uthålligheten), men för att träning skall ha en konditionshöjande effekt så brukar man säga att man skall ligga på 70-75% av sin maxpuls och uppåt, om du springer lite intervaller så bör du

Mela, hjälp mig med en sak!

Jag är en sk säsongslöpare, dvs löptränar under sommaren med början ungefär när gympahallarna stänger i slutet på april.

Jag upplever att från att jag har värmt upp tillräckligt (som jag tycker då alltså) tar det relativt lå

Jag är ju inte Mela men har ett tips om träningsmängden.

Jag läste en undersökning om forskare som heter Bill Pierce och Scott Murr och arbetar vid Furman Institute of Running and Scientific Training (FIRST) vid Furman University i South Carolina. Genom

"De var f ö triathleter och tränade cykling och simning där emellan."

Då blev plötsligt träningsfördelningen lite annorlunda och resultaten säger inte speciellt mycket egentligen. Det endsa man med säkerhet kan utröna är att det är dumt att träna löpning