Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur exakt är en GPS?
You need to log in to create posts and topics.

Hallå, undrar om någon vet hur exakt en GPS är?
Har en Garmin 310XT, och såg till min förfäran att jag ”lyckats” springa 43,2 i lördags på maran?
Är det så att jag ”vinglar” runt eller ska man dra bort en km när man är ute och tränar? (H)

Det brukar gå och se i klockan hur exakt den är t.ex. +- 14 meter eller något, de vanligaste klockorna brukar "jämna ut" när man springer, det syns som att man har färdats lika långt oavsett om man sicksackat mellan lyktstolpar eller inte.

Sen anges även

Sprang du i stadsmiljö? GPS:en funkar sämre där, pga reflektioner.

Jag brukar räkna 1% onoggranhet.

Om du på en karta jämför GPS-spåret med bansträckningen kommer du troligen att se att dessa två följer varandra bra på Gärdet och Djurgården, men att GPS-spåret vinglar till i stan där det finns byggnader. GPS-klockan se

När jag och en kompis sprang långpass ihop, med varsin Garmin 310XT på armen, skilde det precis en procent.
När min visade 10.0 km visade hans 10.1
När min visade 20.0 km visade hans 20.2
När min visade 30.0 km visade hans 30.3

Min klocka visade 43,14 på Maran i lördags. Jag vill inte påstå att jag hade idealspåret hela tiden, ett toabesök och rätt många high five med publiken 🙂

Edit: Har en väl använd Garmin 305 på vänster armen.

43,15 visade min 910XT men jag är inte förvånad. Dels sprang jag verkligen inte rakaste spåret och dels är det en hel del hus som stör. Dessutom blir det konstigt i tunnlarna.

Därför hade jag mellantidsarmband och tidtagare-vyn framme.

Min 305:a visade 43,27 km efter målgång men då sprang jag avsiktligt i vida svängar.

Vi har diskuterat det här tidigare och på Stockholmsmaran är det fullt normalt att få 600 - 1200 fler metrar i sin GPS-klocka än minimumet 42237.

Miniminumret 42.237?
Hur många förstår det?

Fast, det är väl den uppmätta sträckan som är 42237 meter, vilket inebär att den verkliga sträckan kan vara kortare.