Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 08:49Jag tycker att exaktheten spelar roll i två lägen:
När jag springer ett lopp. Om jag under loppets gång går på GPSen och siktar på en viss tid så är det ju tråkigt om den visar att jag springit, säg, 21 km när det då är 1 km kvar. Mellantidsarmband löser
Jag tycker att exaktheten spelar roll i två lägen:
När jag springer ett lopp. Om jag under loppets gång går på GPSen och siktar på en viss tid så är det ju tråkigt om den visar att jag springit, säg, 21 km när det då är 1 km kvar. Mellantidsarmband löser
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 08:51När det gäller att springa lopp, så finns det många inexaktheter Sträckan är inte den exakta som står i inbjudan, km-skyltarna kan stå lite snett, det kan ha tillkommit/försvunnit hinder från det att loppet är uppmätt, och själva mätningen introducerar fe
När det gäller att springa lopp, så finns det många inexaktheter Sträckan är inte den exakta som står i inbjudan, km-skyltarna kan stå lite snett, det kan ha tillkommit/försvunnit hinder från det att loppet är uppmätt, och själva mätningen introducerar fe
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 09:02Exempel från Eksjö stadslopp (kontrollmätt), där jag höll en ganska jämn och fin puls, men där km-tiderna tagna efter skyltarna varierade mellan 3:33 och 4:16. Jag är inte jättebra på att känna av farten, men så stor skillnad var det inte. Går man efter d
Exempel från Eksjö stadslopp (kontrollmätt), där jag höll en ganska jämn och fin puls, men där km-tiderna tagna efter skyltarna varierade mellan 3:33 och 4:16. Jag är inte jättebra på att känna av farten, men så stor skillnad var det inte. Går man efter d
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 10:09Här är två kml-filer från två rundor på Ursvik Xtreme-spåret.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13532713/Ursvik%20Xtreme%20delt%C3%A4vling%2027.kml
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13532713/Ursvik%20Xtreme%202013.kmlÖppna båda i Google Earth, byt f
Här är två kml-filer från två rundor på Ursvik Xtreme-spåret.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13532713/Ursvik%20Xtreme%20delt%C3%A4vling%2027.kml
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13532713/Ursvik%20Xtreme%202013.kml
Öppna båda i Google Earth, byt f
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 11:12En intressant fråga är den här: Hur många av Stockholm Marathons topp 10 män och topp 10 kvinnor hade en GPS-klocka på armen?
En intressant fråga är den här: Hur många av Stockholm Marathons topp 10 män och topp 10 kvinnor hade en GPS-klocka på armen?
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 12:19Jag tycker det är intressant att diskussioner om GPS-noggranhet ofta hamnar i huruvida t de är onödiga, och vilka som använder dem.
Jag tycker det är intressant att diskussioner om GPS-noggranhet ofta hamnar i huruvida t de är onödiga, och vilka som använder dem.
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 22:53Off-topic, men varför är det så viktigt att lopp som inte går på 400 metersbana är garanterat minst så långa som sträckan medans man om man löper tätt intill sargen på 400 metersbana löper kortare än 400 meter per varv?
Off-topic, men varför är det så viktigt att lopp som inte går på 400 metersbana är garanterat minst så långa som sträckan medans man om man löper tätt intill sargen på 400 metersbana löper kortare än 400 meter per varv?
Quote from Funbeat user on 5 June 2013, 23:42Kort svar: För att IAAF har bestämt det. 🙂 Nej, jag vet inte men de mesta av regler kring sport är ju mer eller mindre tagna ur luften. Är inte banlöpning 10.000m och landsvägslöpning 10 km helt skilda grenar ändå?
Kort svar: För att IAAF har bestämt det. 🙂 Nej, jag vet inte men de mesta av regler kring sport är ju mer eller mindre tagna ur luften. Är inte banlöpning 10.000m och landsvägslöpning 10 km helt skilda grenar ändå?
Quote from Funbeat user on 6 June 2013, 07:4010.000 meter bana påstås av IAAF + SFIF vara exakt.
10K väg är väl ej ännu 100% godkänt.400-metersbanor är:
1. Ej alltid exakt 400 meter. Även där finns skillnader.
2. De är mätta 20 cm utanför sargen. I vissa länder 30 cm. Har läst 25 också.Exakt
10.000 meter bana påstås av IAAF + SFIF vara exakt.
10K väg är väl ej ännu 100% godkänt.
400-metersbanor är:
1. Ej alltid exakt 400 meter. Även där finns skillnader.
2. De är mätta 20 cm utanför sargen. I vissa länder 30 cm. Har läst 25 också.
Exakt
Quote from Funbeat user on 6 June 2013, 09:22Håkan: Det är viktigt för många av oss att distansen är korrekt mätt på lopp.
Om man springer ett maraton som i efterskott visar sig varit för kort så skulle jag i alla fall inte räkna in det bland mina sprungna maratonlopp.
Och millopp som sedan visa
Håkan: Det är viktigt för många av oss att distansen är korrekt mätt på lopp.
Om man springer ett maraton som i efterskott visar sig varit för kort så skulle jag i alla fall inte räkna in det bland mina sprungna maratonlopp.
Och millopp som sedan visa