Quote from Funbeat user on 7 June 2013, 07:35Joakim + Mackan + tror jag de flesta. (t+)
Mr Blister.
Den s.k. 400-metersbanan i t. ex. Hallsberg är ca. 1 meter för kort.
OBS! Jag skrev ca.
Skulle tro att det är minimalistiskt ( populärt ord nuförtiden ) få som verkligen är exakt mätta och att det
Joakim + Mackan + tror jag de flesta. (t+)
Mr Blister.
Den s.k. 400-metersbanan i t. ex. Hallsberg är ca. 1 meter för kort.
OBS! Jag skrev ca.
Skulle tro att det är minimalistiskt ( populärt ord nuförtiden ) få som verkligen är exakt mätta och att det
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 09:00Jag är intresserad att själv veta exakt hur långt många löparsträckor är här runt stockholm och haninge främst. Så man kan lägga ihop önskad sträcka som man vill ha.
En tanke med det här gps problemet i noggranhet kanske skulle kunna mildras om man slog
Jag är intresserad att själv veta exakt hur långt många löparsträckor är här runt stockholm och haninge främst. Så man kan lägga ihop önskad sträcka som man vill ha.
En tanke med det här gps problemet i noggranhet kanske skulle kunna mildras om man slog
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 09:27Den varianten av medelvärdesberäkning fungerar bäst om det är slumpartade fel och brus man ska filtrera bort. Felets storlek brukar då sjunka med roten ur antalet GPS:er som ingår i medelvärdet.
MEN ... på mer systematiska fel blir inte felet mindre på
Den varianten av medelvärdesberäkning fungerar bäst om det är slumpartade fel och brus man ska filtrera bort. Felets storlek brukar då sjunka med roten ur antalet GPS:er som ingår i medelvärdet.
MEN ... på mer systematiska fel blir inte felet mindre på
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 10:55Det blir ganska snabbt både intressant och svårt hur man kan uppskatta fel med olika mätmetoder. Men det är inte tråkigt! 😉
Om du springer på asfalt mest, så kan du även mäta med http://www.gmap-pedometer.com/ för att få ytterligare ett förslag på "exak
Det blir ganska snabbt både intressant och svårt hur man kan uppskatta fel med olika mätmetoder. Men det är inte tråkigt! 😉
Om du springer på asfalt mest, så kan du även mäta med http://www.gmap-pedometer.com/ för att få ytterligare ett förslag på "exak
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 10:58Hej
Kan tillägga att jag sprang Köpenhamn marathon för ett par veckor sedan. Hade inte sprungit den tidigare så jag hade dåligt koll på banan. Fram till 30 km så visade min Garmin 310 korrekt sträcka. Men sen börja den diffa. Mitt mål var under 4 timmar
Hej
Kan tillägga att jag sprang Köpenhamn marathon för ett par veckor sedan. Hade inte sprungit den tidigare så jag hade dåligt koll på banan. Fram till 30 km så visade min Garmin 310 korrekt sträcka. Men sen börja den diffa. Mitt mål var under 4 timmar
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 11:02Du har inte sparat GPS-spåret? Vore kul att se om man kunde se anomalierna. Annars är jag nog rädd att du bara sprang lite drygt 42,2 km.
Du har inte sparat GPS-spåret? Vore kul att se om man kunde se anomalierna. Annars är jag nog rädd att du bara sprang lite drygt 42,2 km.
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 11:04Som Jan säger så fungerar det inte på systematiska fel. Och i Stockholm springer man under Slussen och där tappar den mottagning och man springer dessutom inte rakt fram. Då blir det svårt för GPSen att veta hur du sprang. Tittar man på kartbilen så bruka
Som Jan säger så fungerar det inte på systematiska fel. Och i Stockholm springer man under Slussen och där tappar den mottagning och man springer dessutom inte rakt fram. Då blir det svårt för GPSen att veta hur du sprang. Tittar man på kartbilen så bruka
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 11:18GPS:er är notoriskt dåliga på rundbanor.
Hur korrigerar strava GPS-mätnignarna? Det är inte så att istället för att använda sträckan beräknad av GPS:en, så använder strava mätpunkterna och gör en egen beräkning med googles api?
GPS:er är notoriskt dåliga på rundbanor.
Hur korrigerar strava GPS-mätnignarna? Det är inte så att istället för att använda sträckan beräknad av GPS:en, så använder strava mätpunkterna och gör en egen beräkning med googles api?
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 12:32Testa att köra med 2 klockor.
1 med GPS mätning.
1 med Fotpod.Ställ in att ta automatisk mellantid varje 500 meter.
När GPS piper till så tar du mellantid på Fotpoden.
Om du springer i ett lugnt tempo så ser man felen på GPS-en i Fotpodklockan.
Testa att köra med 2 klockor.
1 med GPS mätning.
1 med Fotpod.
Ställ in att ta automatisk mellantid varje 500 meter.
När GPS piper till så tar du mellantid på Fotpoden.
Om du springer i ett lugnt tempo så ser man felen på GPS-en i Fotpodklockan.
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 12:47Eller så ser man felet för fotpodsklockan, eftersom det är i samma storleksordning som för GPS:en.
Eller så ser man felet för fotpodsklockan, eftersom det är i samma storleksordning som för GPS:en.