Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur exakt är en GPS?
You need to log in to create posts and topics.

@Jan Söderkvist: det låter vederhäftigt det du säger. Men borde det inte bli just slumpmässiga fel om man springer i stan? Olika GPS:er, vid olika tidpunkter, på UNGEFÄR samma plats borde väl inte få exakt samma position? De borde väl snarare få lite olik

Det är rätt lätt att kolla upp. Spring samma runda några olika dagar, och se om spåret försvinner utanför gatan på samma sätt varje gång, eller på olika sätt.

Jag har sprungit samma stadsrunda med en kompis många gånger och den har diffat på en kilometer mellan olika tillfällen. Uppmätt med pod till 9,3 km och hans GPS visade 8-9 km. Men jag misstänker att han inte var så noga med att vänta in satelliter. Det e

>Magnus:
Leif tog upp ett tydligt exempel där medelvärdesbildning aldrig kan förbättra situationen (Slussen). Informationen klockan har tillgång till är inte komplett där.

Om felen är helt slumpmässiga och signalen innehåller info som inte är förvrängd

En intressant faktor här är ju vad algoritmerna gör med den inexakta informationen som kommer in till klockan. Jag har nyligen bytt från Garmin 310 till 910. Mina vanliga spår är "snälla" spår (inga höga byggnader, framförallt). I villakvarteren verkar de

@Jan: ok, jag tror jag tänker fel så här: en gps-position får inte ett systematiskt fel pga kringliggande byggnader etc. Positionen blir slumpmässigt fel. MEN: när man sen beräknar sträckan med dessa positioner som har högre osäkerhet (men slumpmässig) så

Magnus: Även positionen kan ha ett systematiskt fel. Exempelvis stör byggnader inte bara genom att skugga satelliterna. De kan även exempelvis reflektera en del av satellitsignalen. Det gör exempelvis att klockan kan tro att väglängden till satelliten är

Att det över huvud taget fungerar är ett teknologiskt under. Satelliterna rör sig i banor runt jorden med en sån fart att det faktiskt spelar roll att tiden går långsammare i satelliten jämfört med på jorden. Det är mycket svaga signaler som skall tas emo

Samtidigt är det ju så att man behöver inte så många punkter för att komma inom 1% på sträckan. Lägger man ut sin rutt på gröna kartan så konvergerar man ju rätt snabbt till ett värde. Vi kanske pratar 20 punkter på en 20 km löprunda.
Jag gissar att man n

Du måste springa riktigt långa raksträckor om det räcker med en punkt varje kilometer 😉