Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur får man upp farten?
You need to log in to create posts and topics.

Jag upplever att jag som nybörjarlöpare (alla andra skulle kalla mig motionsjoggare - men jag kallar mig löpare) hamnar i samma långsamma lunk pass efter pass. Jag kommer in i någon slags trans där kroppen hittar ett tempo som inte sliter för mycket - och

Alla har vi varit där!

Jo, intervall är helt rätt. Men du får givetvis inte glömma att springa i ditt "vanliga" tempo, det är minst lika viktigt. Bara det att där tränar du upp uthålligheten mer än snabbheten. Alltså måste man variera löpträningen med in

Jag vill komma med ett litet inlägg här.

Simon: Jag tror inte på att man ALLTID ska pressa sig till max - viktigt att variera med lugna sköna löppass också för njutningens och motivationens skull. Tror det är just variationen tuffa - mindre tuffa - inte

Håller med Hurtbullen!
jag tror att det är viktigt med variation (om du inte vill nå elitnivå), där du pressar dig ibland och kör långpass med låg fart ibland. Jag tror att marathon.se har ett schyst träningsupplägg, där du kan se hur en träning kan lägga

Backe ger benstyrka och intervaller ger fart. Du kanske behöver båda?

Intervaller som passar milen (det är väl den du far efter?) är mellan 400-1000 meter. Börja med 6x400 med lika lång joggvila som det tar att löpa 400. Öka frekvens och distans när du k

Du gjorde vad du kunde i alla fall Kristiffer.... 😉

Det tar så himla lång tid att förbättra sin tid i löpning så om man springer mot klockan varenda gång hinner man bryta ihop många gånger om innan man ser någon framgång. Man måste få slappna av och bar

Om man springer mot klockan varje gång är det lätt hänt att man överanstränger / skadar sig. Det räcker väl med att tävla på tävlingarna? 🙂

4 minuters fullt ös och bara en minuts lugn... Låter tufft.

Sprang en gång i världen 400 meter på tid i skolan mot en polare. Satte iväg med 100 meters tempo och var vid 200 meter långt före min kamrat. Vid 350 meter stod plötsligt den berömda väggen på

En fundering jag fick nu är attdet finns en mängd cykelklubbar där det finns en stor mängd motionscyklister som inte vill tävla utan träffas oc htränar för sin egen skull - inte tävlandet...ähh...ni förstår vad jag menar!
Hur många friidrottsklubbar har e

David, nej, så ska du inte köra intervallträning. Du ska lägga dig lite lägre än vad du beskriver så att du kan köra ungefär samma tempo i alla intervallerna (det blir ändå så att det sista intervallet blir lite söligare än det första). Sedan ska du se ti