Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej jag har lite frågor!

Hittills har jag bara sprungit, utan att tänka så mycket på puls och dylikt. Jag kör blandade pass ibland slå pers hastighet, ibland lugnare, ibland ligger jag på 60% av maxpuls, vilket jag har hört ska förbränna mest fett, iblan

Att bilda mjölksyra är nödvändigt för högintensivt arbete. Du ligger vid vanligt vilotillstånd på 0,5-1,5 mmol/L i blodlaktat och har garanterat en mjölksyratröskel du med. 60% av maxpuls är inte mycket till träning och nej, det är inte skadligt att träna

Jag tycker ditt nuvarande upplägg verkar bra, fortsätt så. Dock får du visst mjölksyra när du anstränger dig max, tror du något annat har du fel och vet inte hur mjölksyra känns. Bokens rekommendation har vissa poänger men är inget jag tycker du ska ändra

Tack för svar! 🙂

Jag får ont i benmusklerna när jag springer uppför. Finns två ganska branta backar är jag brukar springa, det kanske är det som är mjölksyra?

Annars tar jag slut i konditionen först. Benen känns oftast okej efter ett pass. Ingen kännin

Testa att googla så hittar du mycket att läsa om mjölksyra.

Du kan gott springa fortare, om det är fettförbränningen du bekymrar dig om:

"Är du mån om att förbruka så mycket fett under själva aktiviteten som möjligt är högre tempo än promenad bättre; en maximal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning under s

Jens: "Jag kan ta ut mig fullständigt utan att få mjölksyra."

Hur känns det? Gör det ont? Eller vad är det som begränsar din hastighet (eller distans)?

Hmm jag blev osäker nu. Jag brukar inte ta ut mig helt när det är kallt ute, så det var längesen jag gjorde det. Men jag tror att jag blir typ trött liksom? Kan inte minnas att jag får ont i benmusklerna så som jag får när jag springer en brant backe. Jag

- 88% av maxpuls är inte så mycket i sammanhanget.

- Det verkar lite oklart huruvida mjölksyra har den negativa roll som ofta beskrivs.

- För min del får jag ingen påtaglig "anaerob känsla" i benen vid lägre sträckor, t ex 1500m och uppåt. Men testa at

Mjölksyra gör inte ont. Dessutom har man det i benen även i lugnt joggtempo, fast så låga nivåer att det inte påverkar musklernas funktion negativt. När tempot, andningen och ansträngningen stiger stiger också mjölksyranivåerna, vilket märks av att benen