Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 11:37Det är även synergi där enligt mig. Det ena utesluter inte det andra. Kör du vo2max intervaller skjuter du också mjölksyra tröskel och tvärtom. Det är olika system. Vo2max säger vilket motor du har och tröskeln säger vilket ansträngning(% av maxpuls) du k
Det är även synergi där enligt mig. Det ena utesluter inte det andra. Kör du vo2max intervaller skjuter du också mjölksyra tröskel och tvärtom. Det är olika system. Vo2max säger vilket motor du har och tröskeln säger vilket ansträngning(% av maxpuls) du k
Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 11:46Oskar O.k. Den där norska studien verkar vara framförallt just mot skidåkare så det du skriver är logiskt.
Finns tydligen få genvägar .....
Oskar O.k. Den där norska studien verkar vara framförallt just mot skidåkare så det du skriver är logiskt.
Finns tydligen få genvägar .....
Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 12:03Varför är det så mycket tjat hela tiden om den norska studien i alla trådar. Dels verkar resultaten helt missuppfattas, delse tolkas metoden och vinsterna av densamma oftast för snävt och fel och dels reflekterar inga över att det är en diskussion kring e
Varför är det så mycket tjat hela tiden om den norska studien i alla trådar. Dels verkar resultaten helt missuppfattas, delse tolkas metoden och vinsterna av densamma oftast för snävt och fel och dels reflekterar inga över att det är en diskussion kring e
Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 12:15Nej tyvärr finns det inte många genvägar mer än lagom mycket, bra och hård träning.
Jag tycker det är bra att studierna tas upp. Annars blir det lätt att de misstolkas.
Nej tyvärr finns det inte många genvägar mer än lagom mycket, bra och hård träning.
Jag tycker det är bra att studierna tas upp. Annars blir det lätt att de misstolkas.
Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 13:01M F, så många trådar är det inte.
Det intressanta är väl kanske inte studien utan den tillämpning av den som gjorts i Norge och då kategoriskt samt två gånger om dagen.
Landslag och fotbollslag med miljardbudget och fysiologer och läkare anställda har tyc
M F, så många trådar är det inte.
Det intressanta är väl kanske inte studien utan den tillämpning av den som gjorts i Norge och då kategoriskt samt två gånger om dagen.
Landslag och fotbollslag med miljardbudget och fysiologer och läkare anställda har tyc
Quote from Funbeat user on 19 December 2011, 13:22Oscar: Det lite det som är grejen. Studien tas upp och diskuteras utan att debatten blir nyanserad. om 9 av 10 som diskuterar och inte besitter kunskap på området utan bara vidareförmedlar vad de hört av andra, som i sin tur hört av andra..., så blir det
Oscar: Det lite det som är grejen. Studien tas upp och diskuteras utan att debatten blir nyanserad. om 9 av 10 som diskuterar och inte besitter kunskap på området utan bara vidareförmedlar vad de hört av andra, som i sin tur hört av andra..., så blir det
Quote from Funbeat user on 20 December 2011, 12:11En bekant med stor sakkunskap sågade den norska studiens upplägg totalt (alltså forskningsmässigt, dvs val av testpersoner, kontrollgrupper etc) och var förvånad över att den inte blivit mer ifrågasatt. Just sayin...
En bekant med stor sakkunskap sågade den norska studiens upplägg totalt (alltså forskningsmässigt, dvs val av testpersoner, kontrollgrupper etc) och var förvånad över att den inte blivit mer ifrågasatt. Just sayin...
Quote from Funbeat user on 20 December 2011, 12:13Hur norska skidåkareliten tränar, det är däremot lite svårare att ifrågasätta.
Hur norska skidåkareliten tränar, det är däremot lite svårare att ifrågasätta.
Quote from Funbeat user on 20 December 2011, 16:31Men tränar alla eller ens merparten i den norska eliten på det sättet? Rolf Saeterdal som var ansvarig för bland andra Björndalens och Olaf Tuftes träning (chefade även för uthållighetsdelen på Olympiatoppen) körde inte på någon extrem "enbart vo2-max-mod
Men tränar alla eller ens merparten i den norska eliten på det sättet? Rolf Saeterdal som var ansvarig för bland andra Björndalens och Olaf Tuftes träning (chefade även för uthållighetsdelen på Olympiatoppen) körde inte på någon extrem "enbart vo2-max-mod
Quote from Funbeat user on 20 December 2011, 16:56Körde ett hårt pass idag. Sprang 5 km. Med 2,5 km kvar låg jag på 90% av maxpuls. När det var 1 km kvar låg jag på 97% av maxpuls. (Mäter med 220 minus ålder) Gick i mål på 24:59, 1:15 över pers.
Försökte verkligen känna efter i benen under passet men kä
Körde ett hårt pass idag. Sprang 5 km. Med 2,5 km kvar låg jag på 90% av maxpuls. När det var 1 km kvar låg jag på 97% av maxpuls. (Mäter med 220 minus ålder) Gick i mål på 24:59, 1:15 över pers.
Försökte verkligen känna efter i benen under passet men kä