Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Mjölksyra gör inte ont."

Ehh...
Hmm..

När jag idkar aktiviteter >30sek i närheten av min fysiska förmåga, då gör det ont.
Det sammanfaller alltid med att det aeroba systemet inte kan producera den ATP som musklerna kräver då min hjärna sätter taktpinne

Jens, det här med fettförbräning är ett gammalt kärt diskussionsämne som det säkert finns hur många gamla trådar som helst om. Det som vållar missförstånd är det här med att lägre intensitet är bra för förbränningen - om man läser det och tror att det han

Niclas: Vad Markus menade (tror jag), är att det inte är mjölksyran i sig som gör ont. Jag har för mig att det har experimeterats med att injicera laktat direkt i muskler, och varken smärta eller nedsatt arbetskapacitet kunde observeras.

Mjöksyrans effekt på benen under löpning strax över mjöksyratröskeln påminner inte alls om den effekt som man får av mjölksyra om man gör något rejält högintensivt som springer rätt uppför en backe eller trappa. Svårt att säga exakt hur man upplever den.

Jag känner i likhet med TS i princip aldrig ngn stumhet i benen eller någon annanstans vid löpning. (Vid cykling är det dock begränsande faktorn, by far).
Får heller nästan aldrig någon som helst träningsvärk av löpning.
Om jag springer tillräckligt långt

Tycker det var många bra kommentarer på slutet. Längre distanser än 800m är det specifikt den aerobakapaciteten som sätter begränsningen. - Alltså det som många upplever som en jävla flåsnade 🙂 Kroppen hinner inte tillgodose alla musklerna med tillräck

Martin>> Det kan lika väl vara så att du inte har en tillräckligt bra aerobgrund som gör att du inte orkar ligga på tillräckligt hög nivå under tillräckligt lång tid. Man får väldigt bra mitrokondrietillväxt av hårda intervaller - så som på kort sikt kans

Jag tror inte det nödvändigtvis måste vara syreupptagningsförmågan (eller leveransen) som begränsar. Det skulle också kunna vara muskelfibrernas förmåga att använda det levererade syret som begränsar. Det hjälper ju inte om musklerna badar i syremättat

Lars>> Vi verkar vara inne på samma spår.

Alltså jag säger inte att intervaller är dåligt och ska undvikas på något sätt.
Det ena utesluter inte det andra och det handlar verkligen om synergi!

För att bygga en bra kondition går det inte bara gå ut och

Tack Oskar och Lars.
Det låter rimligt att man behöver detta för löpekonomi och aerob kapacitet.

Men tröskelträning, behöver man det? Enligt den där norska undersökningen finns det ingen anledning att träna den utan med VO2 följer högre uthållighet i hög