Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur gör ni!?
You need to log in to create posts and topics.

Bör man värma upp före en löprunda?
Jag går i rask takt ett par hundra meter..
Ibland får jag känningar i mina knän, tänker att jag kanske borde göra något.. !?

För mig beror det på vad jag ska träna. Före intervaller eller annan högintensiv träning - uppvärmning. Före långpass eller annan lågintensiv träning - ingen uppvärmning, börjar passet lugnt istället.

Jag startar varje löppass med att gå en rask promenad på ca 5 min. Jag avslutar även varje löppass med en lika lång promenad. Är det distanspass så gör jag i övrigt ingen uppvärmning, utan jag börjar springa i ett lätt tempo. Är det intervallpass eller te

Jag går alltid lite i början, kanske 5-10 minuter med blandade småhopp och ibland löpskolning. Brukar avsluta med att gå ca 5 minuter också. Och alltid strech + foamroller när jag kommer hem! Haft löparknä-problem under vintern/våren och är supernoga med

Inte före ett 24-timmars

I andra sporter värmer man upp genom att jogga.

Håller med Pelle. Ingen uppvärmning vid vanligt distanspass. Inför "kvalitetspass" - uppvärmning.

Tror att Sara är inne på den bästa varianten....kör lite mera olika typer av "uppvärmning"...hopp å lek typ..fram å tillbaka...upp å ner....å sen får du naturligtvis känna om det hade någon positiv effekt. Micke skojade lite med dig där med sina 24:a timm

Finns det några belägg för att uppvärmning skulle ha någon positiv effekt?

Warm up improved single-sprint performance and the first sprint of intermittent-sprint performance. Use of a pacing strategy probably resulted in similar intermittent-sprint performance between trials. These results suggest that team-sport players should