Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur gör ni!?
You need to log in to create posts and topics.

Det är bara att prova att köra intervaller utan uppvärmning så behövs inga belägg. Beprövad erfarenhet räcker gott i det fallet..... 🙂

Pang i kaklet.....

Intervaller utan uppvärmning = löparknä. Från en som vet... 😉

Jennie, jag har av och till också haft känningar i mina knän vid löpning. Sedan en kort tid tillbaka har jag provat att springa med kortare steglängd och istället ökad frekvens. Märker en påtaglig skillnad vad gäller belastning på både fötter och knän. Om

Första km går lite långsammare, det är uppvärmning. Annat behövs inte.

För distans tycker jag att det räcker att köra i lite lugnare tempo den första kilometern ungefär, men för intervaller tycker jag att det känns bra att springa kanske en kvart först, och gärna stretcha lite också innan man börjar.

Vid vanliga pass joggar jag bara långsamt första 1-1.5 km och stegrar sen till önskat tempo. Vid intervaller, backträning så joggar jag. 10-15min och kör några kortare rusher. Känns tydlig skillnad uppvärmd-uppvärmd.

Ett bra sätt att värma upp utan att behöva göra den "tråkiga" uppvärmningen är att - på sina distanspass - köra progressiv distans. Passet börjar som en lätt jogg någon-några kilometer och farten ökas kontinuerligt (gärna steglöst) under hela passet så ma

Inför kvalitetspass (tempo/snabbdistans/intervaller) brukar jag jogga lugnt 10min för att sedan köra 10min farlek med korta fartavsnitt (ungefär som om man kastar in 6-8 koordinationslopp i joggen). Avslutar passet med 10min nedjogg.

Under distanspass sp

Sara: Intervaller utan uppvärmning = Inget löparknä. Från en som vet... 😉

Edit: På förekommen anledning - Don´t try this at home! 😉

Intervaller utan uppvärmning = dödsångest. Från en som vet... 😉