Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur gör ni!?
You need to log in to create posts and topics.

uppjogg + antal km löpning + nedjogg = (EXAKT) ett löppass

så jag kan lugnt säga att jag alltid börjar mitt löppass med att springa och sen slutar jag med att stanna.

varför klyva hårstrån?

Nu tillhör jag ej eliten utan springer väl under träning milen

Jag tycker det finns 2 anledningar att värma upp innan löpning.

För det första tror jag att skaderisken minskar om jag värmer upp. En varm muskel signalerar snabbare om jag är på väg att vricka foten, tex.

För det andra har jag svårt att kunna springa

Alla ni som värmer upp, värmer ni ner också? Själv värmer jag upp betydligt oftare än joggar ner. Det senare sker i stort sett bara efter intervaller, och ibland efter en OL-tävling om det skall tävlas igen inom 24 timmar.

Jag joggade aldrig ner förut. Körde sen ett intervallpass med en betydligt mer rutinerad polare som körde en nedjogg. Sen dess har jag gjort det då jag upptäckte hur mycket bättre benen mådde dagen efter. Placebo? Kanske. Men det funkar för mig.

Och ja,

Jag tror att det bara finns ett känt exempel på behov av att "jogga ner" (http://www.nytimes.com/2009/10/15/health/nutrition/15best.html?_r=3&emc=eta1). Men det finns nog inte så mycket forskning som visa på det ena eller andra. Däremot är det visat att t

Jo, jag brukar varva ner efter träningen. Jogga lite lugnt och lite stretch. Jag tycker det känns bättre då.
Men nedvarvningen tar ungefär bara hälften så lång tid som uppvärmningen.