Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur hårt kan milen pressas?
You need to log in to create posts and topics.

Principen för intervallträning är att träna på en belastning som är (eller känns) för hög att köra under en längre sammanhängande period. För att passet ska vara effektivt för sitt syfte ska så stor del av intervallen (eg. repetitionen) ligga på ansträngn

Fanns en artikel i Idrott & Kunskap nyss om intervallträning och påverkan på hjärtats kapacitet.

Förutom den biten, tycker jag motionslöpare som vill bli snabbare inte ska underkatta vikten av ökad styrka, koordination och teknik för att klara högre fart

Tycker man måste ha en bra aerob kapacitet för att lyckas bra på milen precis som Frida nämner lite tidigare i tråden här. Tycker alla bör läsa denna artikel skriven av en italiensk tränare som skrev på Letsrun forumet för några år sen... Väldigt intressa

Jag har försökt klara sub-40 på milen i många år, men aldrig lyckats. Förra året fick jag dryga 41 på bana, men ligger kanske något bättre i år.

Träningen består av löpning ca 50 km/v, 4-5 pass med 1-2 kvalitetspass (klubbträning med olika intervaller+te

Lars:
Du har ju en imponerande regelbundenhet i din löpning (jag tjuvkollade). Två saker som jag tänkte på om du vill pressa dig under 40. 1) Kanske kan du köra ännu mer snabbhet så att du känner att du ligger längre ifrån din maxhastighet när du springer

Började själv löpträna i oktober 2009 och sprang senaste miltävlingen på 38:20, förklarringen på denna snabba ökning vet jag inte men jag tro delvis det kan ha att göra med att man har skippat allt snack om att ta det lungt på de flesta träningpassen, man