Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur hårt kan milen pressas?
You need to log in to create posts and topics.

Fast just Leif A skulle definitivt enbart satsa på 200ingar (bara för att jag ska ha en suck att se röken av Leif A nästa år)

Intervallen ökar hjärtats slagvolym, ökar muskelstyrkan, ger bättre teknik. Det räcker inte med syre för att springa fort, man måste omsätta det till fart också.

Tjaa ... jogga 2 km, kör 10 x 400 i bra fart men kontrollerat (inga sprintrusher) med 90 sek

eller kör 4 minuters intervaller med samma intensitet under alla och ny intervall när pulsen har fallit till 70-75%.

Hur ska jag göra då? Jag springer ju i typ 6-6:30 tempo och springer inte milen så ofta (typ bara 1 gång). Jag har mest sprungit 5-7 km.
Hur tränar jag bäst för att nå ett snabbt och jämt tempo på 5-7 km för att sedan öka till milen?
Vilken typ av interva

Se ovan

Tack David, vi måste ha skrivit nästan samtidigt.

Då ligger man på tröskelfart oavsett nivå och pressar den.

Så vad är tröskelfart? Har aldrig riktigt fattat det. Är det typ 90% eller högre?

Nej, det är den högsta pulsen-fart som du kan hålla under hela intervallen och alla intervaller. Tänk puls!

Typ 170 i puls i första intervallen och även under sista så du inte börjar med 180 i puls och har 161 i sista, med klara dippar i slutet av alla i

Och när du tröttnat på 4 minuter tröskelfart så spring fortare och vila tills pulsen fallit till 60% av Heart Rate Reserve. Vóila: vo2max!