Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 14:37Fast just Leif A skulle definitivt enbart satsa på 200ingar (bara för att jag ska ha en suck att se röken av Leif A nästa år)
Fast just Leif A skulle definitivt enbart satsa på 200ingar (bara för att jag ska ha en suck att se röken av Leif A nästa år)
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 14:39Intervallen ökar hjärtats slagvolym, ökar muskelstyrkan, ger bättre teknik. Det räcker inte med syre för att springa fort, man måste omsätta det till fart också.
Tjaa ... jogga 2 km, kör 10 x 400 i bra fart men kontrollerat (inga sprintrusher) med 90 sek
Intervallen ökar hjärtats slagvolym, ökar muskelstyrkan, ger bättre teknik. Det räcker inte med syre för att springa fort, man måste omsätta det till fart också.
Tjaa ... jogga 2 km, kör 10 x 400 i bra fart men kontrollerat (inga sprintrusher) med 90 sek
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:07eller kör 4 minuters intervaller med samma intensitet under alla och ny intervall när pulsen har fallit till 70-75%.
eller kör 4 minuters intervaller med samma intensitet under alla och ny intervall när pulsen har fallit till 70-75%.
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:08Hur ska jag göra då? Jag springer ju i typ 6-6:30 tempo och springer inte milen så ofta (typ bara 1 gång). Jag har mest sprungit 5-7 km.
Hur tränar jag bäst för att nå ett snabbt och jämt tempo på 5-7 km för att sedan öka till milen?
Vilken typ av interva
Hur ska jag göra då? Jag springer ju i typ 6-6:30 tempo och springer inte milen så ofta (typ bara 1 gång). Jag har mest sprungit 5-7 km.
Hur tränar jag bäst för att nå ett snabbt och jämt tempo på 5-7 km för att sedan öka till milen?
Vilken typ av interva
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:10Se ovan
Se ovan
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:12Tack David, vi måste ha skrivit nästan samtidigt.
Tack David, vi måste ha skrivit nästan samtidigt.
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:15Då ligger man på tröskelfart oavsett nivå och pressar den.
Då ligger man på tröskelfart oavsett nivå och pressar den.
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:17Så vad är tröskelfart? Har aldrig riktigt fattat det. Är det typ 90% eller högre?
Så vad är tröskelfart? Har aldrig riktigt fattat det. Är det typ 90% eller högre?
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:22Nej, det är den högsta pulsen-fart som du kan hålla under hela intervallen och alla intervaller. Tänk puls!
Typ 170 i puls i första intervallen och även under sista så du inte börjar med 180 i puls och har 161 i sista, med klara dippar i slutet av alla i
Nej, det är den högsta pulsen-fart som du kan hålla under hela intervallen och alla intervaller. Tänk puls!
Typ 170 i puls i första intervallen och även under sista så du inte börjar med 180 i puls och har 161 i sista, med klara dippar i slutet av alla i
Quote from Funbeat user on 20 August 2009, 15:23Och när du tröttnat på 4 minuter tröskelfart så spring fortare och vila tills pulsen fallit till 60% av Heart Rate Reserve. Vóila: vo2max!
Och när du tröttnat på 4 minuter tröskelfart så spring fortare och vila tills pulsen fallit till 60% av Heart Rate Reserve. Vóila: vo2max!