Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack allihopa, vad roligt!! 🙂 Eller nja inte när det hände förstås, men att diskussionen kom igång!

Markus frågar om definition av väggen. Jag har tolkat "väggen" som den punkt då man sprungit slut på glykogenet i musklerna (och man inte har lyckats ti

Stora skillnader i min värld mellan att "få hammaren" och att inte dricka tillräckligt.
I första varianten hämtar man sig inte på resten av den dagen och i sista fallet blir det oftast krampkänningar men är ändå ganska ok.

Två saker:

1) Glykogenet har inte tagit slut i musklerna, såvida inte Rigor Mortis inträtt, bokstavligt. Det är blodsockerhalten som nått kritisk nivå när väggen kommer.

2) Däckat huvud får man också av övervätskning. Symptomen på undervätskning och öve

Aha! Tack!

Men om jag sammanför Davids och Svens kommentarer: om man alltså får hammaren, dvs. blodsockret tar slut, räcker det alltså inte med att återställa blodsockernivån? För annars skulle man ju inte vara däckad en hel dag väl. Och är det rigor mor

Du har passerat det stadiet någon timme tidigare. Du äter men du får inte "igång" kroppen för det.
Ungefär som Contador på Paris-Nice.

"få hammaren"
LOL!!! Bra beskrivning (t+)

*Note to self: googla Contador Paris-Nice*

Sven: Vadå "glykogenet tar inte slut i musklerna"? I de muskler som är aktiva i löpningen kan väl visst glykogenet ta slut under ett marathonlopp. Man brukar säga att det räcker i 1,5h vid intensiv fysisk aktivitet, exakt hur länge osv varierar såklart my

Just därför är distanspass värdefulla så att kroppen tränas på att bedriva fettförbränning vid lite högre ansträngning också.

Sven, en fråga bara; när Du säger att blodsockret har nåt en kritisk nivå när "väggen" inträder, hur menar Du då?

Mig veterligen har blodglukos en halveringstid på 25-45 minuter, om all tillförsel av glukos till blodet upphör. Därför träder glukagonet in